|
O knjigama
Milijan Despotović
ENERGIJA DUHOVNIH SVETIONIKA
(Verica Tadić: Fluorescentni prsti – sentence. Centar za kulturu, sport i turizam opštine Lučani „Dragačevo”, Guča, 2008)
|
Savremenici svakog
doba bi kazali: vreme je da počnemo i misliti.
Uistinu, danas je opet takvo vreme. Odavno već, kako
to kaže sentenciozni mislilac Verica Tadić, čovek
nije čoveku „najčednija reč na usnama“. A kada
civilizacija dođe u taj stadij, sve ostale reči
gube smisao. Vratimo, zato, smisao rečima i smisao
životu. Počnimo misliti i te misli stavljati u
pozitivnu službu života. Za sada „misliti znači
igrati ulogu ispovednika“, kako je to rekao
Umberto Eko.
Verica Tadić,
pesnik, pripovedač, esejista i gnomastički
mislilac, svojom novom knjigom sentenci
„Fluorescentni prsti“ nastoji da jednom posebnom
vrstom duhovne svetlosti prozrači tamnilo u onima
koji nisu razumeli „srmu nežnosti u ljudskom
glasu“, i ukaže na potrebu da imamo dva neba:
„ljudsko i božansko“. Naravno, Verica je kao pisac
svesna da njeni „prsti“ zrače tu svetlost kroz knjigu,
ništa drugačije.
Još u
prošlosti aforizam se našao na mukama da očuva
svoju pragmatičnost, ali i pragmatičnu sumnju i
svoje značenje u pravom smislu. On se, u neku ruku
„povukao“ sa pozornice, sazrevao je u
sentencioznom jezgru. Jačao je svoju svevremenost
i sveopštost. Polako mu se vraća estetska draž1.
„Fluorescentni prsti“ dolaze iz tog jezgra, sa ruke
koja je pružena svima onima što ljube prijateljstvo
kao liturgiju „nežnosti u najsvetijoj odaji duše“.
Da bi se u
čoveku samom uzdigao čovek, potrebno je ne biti
stranac u sopstvenom životu. Koliko to zbilja jesmo
ostavimo atribucijama stvaralaca i tumača, ali
podsetimo se šta je rekao Eshil: „Zajednička nam je
sudbina a misao pojedincu pripada“. Misli koje
odlikuje sentencioznost kod Verice Tadić
sudbinu, jedan njen veći deo, vraćaju na svoje
mesto, u ruke čoveka. Pri tom, Verica osuđuje
egoizam: „Biti svoj ne znači ceniti samo sebe“. Ona
je jedan racionalni promišljenik, svesna da „Život
je kratak da se uzme sve, al' dovoljno dug da se nešto
da“.
Radost
davanja, asketski je dar. To je najviši stepen
posedovanja. Dakle, posedovanje davanjem. Nama
se samo dato vraća. Sve drugo što nam pripadne niti
je racionalno, niti je blagosloveno. Ono je iz
poseda nekog drugog, a uzimati tuđe znači sebe
izdvojiti u poseban entitet nečovečnosti.
Civilizacija je (ne)svesno krenula ka stvaranju
tih malih entiteta koji se prostiru na teritoriji
od laži do ironije. U jezičkom smislu njima se ne
služi ni sentenca, aforizam sa njima polemiše.
Shvatajući potrebu da se i tu racionalizuje njen
književni pristup, Verica se opredelila za
sentencu. Prvo, njome je obezbedila svevremenost,
stalnu pouku, ona je produkt selektivnog sažimanja
kazanog koje je prošlo iskustvo, ne samo jedne
generacije. Drugo, sentenca kao zamislica i kod
onog ko je čita, traži produhovljenost, znanje, i
ponovni rad na njoj. Duža je od svoje forme i u sebe
uključuje i druge književne oblike i druge nauke.
Tim elementima odišu i ove zrele sentence Verice
Tadić.
Od drugih
pisaca ove forme nju izdvaja nenametanje ničeg
neprihvatljivog ili polemičnog, ona zagovara
verovanje, ljubav među ljudima, i stalnu nadu. Ako
te vrednosti čovek uspe da dosegne „onda je – kaže
ona – svejedno da li se taj beskraj zove Bog ili ima
neko drugo ime“. Zato i stavlja akcenat na svaki
trenutak u životu, važno je kako će on biti
proživljen.
Pridajući značaj
trenutku u našim životima, a trenutak je osnova i
njene poetike, Verica je razlistala jednu misao u
oblik sentenciozne pesme da bi bolje objasnila i
još više naglasila šta sve trenutak znači u njenom
filozofskom i poetičkom shvatanju tog delića
vremena, tog Sad i Tu, kao u haikuu, na primer:
Trenutak je
dodir dve ruke, susret
zaljubljenih pogleda, radost
pupoljka u cvatu, smeh istine.
Trenutak je plač laži, tuga rastanka,
titraj senki u požaru iluzija.
Živi u dahu vetra, cvrkutu ptica,
pesmi jedâra, u svim porama
našeg života.
Pa ipak, tako često i nemilosrdno
gazimo njegovu dušu.
Koliko je ovoj
spisateljici stalo do vrednosti trenutka kazuje i
ova njena sentenca: „Vredniji je jedan trenutak sa
pravim ljudima nego ceo život sa pogrešnim“. Za
očuvanje duše trenutka, čovek mora posedovati
dobrotu. Dobrota je poseban segment sadržaja ovih
misli. Zasnovana je na sentenci. „U kalendaru duše
svaki gest dobrote je crveno slovo“. Verica
predlaže sadašnjosti, da sačuva makar pelcer od
dobrote za budućnost. Potrebno je širiti dobrotu,
kako bi u sebi ojačali i nju i opažajne oblike
razuma. Do stanja dobrote koji je „energija
duhovnih svetionika“, treba se uzdići.
Kada
razmišlja o temi „imati – nemati“, o bogatstvu i
lažnom bogatstvu, Verici je blizak Ludvig Borne
koji je rekao. „U bogatstvu ljudsko srce stvrdne
brže nego jaje u kipućoj vodi“. Zato ona smatra da
je naše „samo ono što mislimo i osećamo“. I uistinu
sve ove misli su proosećane, one su bogatstvo koje
svako od nas može posedovati, nositi sa sobom u
malom džepu na košulji, u duši. Za žaljenje su oni
kojima „sunčev zrak u kapi vode ne blista kao
dijamant“, njima „ni tone zlata ne vrede mnogo“.
Zato ona stalno poziva na održavanje čistote duše,
na duševni mir koji nam je predodređen rođenjem i
kasnijim životom. Oni koji su poželeli više od
toga zapali su u bedu, nisu znali da se bogatstvo
meri „veličinom duše“.
Ako su blaga, i
njihova preraspodela, stalni uzroci padanja u
nemilost makar ijednog ljudskog bića, onda je malo
koristi od čiste satire kojoj daju ulogu
popravljanja prilika. Bilo bi mudrije
naoružati se mislima i mudrošću, jedinim
ispravnim sredstvima u borbi za pravičnost.
Zanimljiva su njena
promišljanja o meri činjenja, o prkosu, na primer.
Ona prkos objašnjava kao snagu brane od nečeg,
posebno nepravičnog. Ali, u isto vreme, iskustvo to
potvrđuje, opominje na potrebu mišljenja i
dolaska do saznanja gde su granice te odbrane.
Pređu li se te latentne linije razgraničenja koja
su podređena uzajamnoj zavisnosti, one će stvoriti
suprotne tenzije: „Prkos je trn u ruži života.
Štiti ugrožen integritet. Ako je preoštar i
neobuzdano raste, probošće nežne lati. A taj čin
samouništenju je blizak“. Najbolje bi bilo, misli
ona „otvoriti prozore“ na koje će doći uspavana
svetlost spasa. Možda je to strpljenje, čekanje
nekog trenutka kada uznemireni odsjaji obuzdaju
svoje žarište. Ne treba zaboraviti, kaže ona, da je
„molitva otvaranje prozora između sebe i drugih
svetova“.
I skoro da
nema teme koje se Verica nije dotakla svojim
„prstima“. Istine, laži, ljubavi, pravde, patnje,
hrabrosti, optimizma, greha, sujete, izdajstva,
časnoljublja, licemerstva, prkosa, ali i smrti za
koju kaže: „Smrt je tren u kome se pehar za velika
slavlja u urnu za pepeo preobražava“. Dakle, tu
leži opravdanje za njen poziv na duhovno
racionalan život. Zapravo, nalazimo se u krugu
kojim treba hodati ispravno, uspravno i
zadovoljno. To je plavi nebeski krug čiji
koncentrični talasi pulsiraju iz čvrste tačke
sklada. On je okvir za sve ono što se u njemu događa, a
ono što se događa treba da se profiltrira i izvaga u
sebi, kao i sam ljudski život.
„Fluorescentni prsti“ i jesu nekako odjeci te
samerljivosti, ili nesamerljivosti. Oni su sada
dobili svetlo kojim spisateljica skreće pažnju na
sebe i na delo koje piše. Ako je smrt simbol života,
taman koliko i rođenje, onda između ta dva
graničnika, a raspon se pređe brzo, treba
uspostaviti takav put da život može izaći iz kruga
i preći u svevremenost. Umetnost je jedan od načina
da se to postigne. Svoj doprinos svemu tome daje i
Verica Tadić.
Na kraju ove
knjige Verica daje odgovor pitanju: Šta su to
fluorescentni prsti, koji su joj poslužili za
naslov ove retke knjige.
To su Reči,
kazaće, koje „mogu da dodirnu i osvetle sve
prostore i sva vremena“. Na taj prostor pružena je
ova ruka što znala je i suze da primi na dlan, svesna
da su one „sveta voda bića, Jordan naših života“.
______________
1. O
ovoj temi videti moj pogovor knjizi aforizama:
Stalno teramo svoje, Žiravac, Požega, 2005, str.
31–34. Tada je na konkursu za ciklus aforizama
Verici Tadić dodeljena nagrada „Momčilo Tešić“.
nazad
|