|
O knjigama
Voja Marjanović
ADOLESCENTNA POEZIJA I NAGON TRADICIONALNOG PATRIOTIZMA
(Velisav Đotunović: Zarudela trešnja, BMG, Beograd, 2009)
„Zarudele
i usne i grudi,
telo raste, a mašta se budi.
Mnogo želja, mnogo uzbuđenja
svakim danom, sve se brže menja!“
V. Đotunović
Pubertet i
adolescencija su dva perioda u čovekovom
odrastanju koja ostavljaju duboke tragove u
njegovom budućem životu. Nemiri, razaranje
ontologije i fiziologije ljudskog bića – umeju
da deformišu ili sasvim „u pozitivnom smislu“
formiraju ljudsku ličnost. To najbolje znaju
psiholozi, psihijatri i psihoterapeuti – ali i
svi „budni stražari“ razvoja i preobražaja
ljudskog spiritusa i fizikusa. To je autentično
shvatio, i kao naučnik ali i pesnik, dr Velisav
Đotović, „specijalista i neuropsihijatar za
decu i omladinu“ u Institutu za mentalno zdravlje u
Beogradu.
Po vokaciji
„dobar poznavalac adolescencije“, ali i pesnik, u
dosadašnje tri zbirke pesama („Prvi koraci, Prve
reči“, „Izgužvana slova“, „Od mrava do slona“) i,
sada, četvrtoj „Zarudele trešnje“, on je nastojao
da gotovo zaokruži period odrastanja mladih i
prelaska iz perioda detinjstva u doba
mladenaštva. Sav u nameri da naučno i poetološki
zađe u tajne „tog prostora ljudske metamorfoze
preobražaja“, Đotunović je u četrdesetak pesama
kazivao lepote i zanose, brige i razbibrige,
tajne i ćutanja, istine i male laži onih koji su
„ostavili bajke, lutke, lopte i dečje igre“ – i
skoncentrisali se prema temama prvih
zaljubljivanja, prvih tajnovitosti snova i prvih
uzdaha u tišini kada se javljaju „plavi snovi o
nekom dečaku ili devojčici“. Pesnik obrazovan na
literaturi stranih i naših pesnika, pa i poklonik
„ljubavne dečje poezije M. Antića, LJ. Ršumovića,
M. Vitezovića“, i dr., dr Đotunović se nije
povodio za njihovom poetikom „zasanjane dečje
ljubavi“, već je svojim doživljajem „zarudelih
trešanja“, ispisivao svoju poeziju, dajući joj
vlastiti i autohtoni pečat.
Iz razgovora,
ispovesti, susreta i saveta, koje je doživeo sa
mladim adolescentima, dr Đutonović je u formi
skladnoj poetskom kazivanju „provlačio nit dečjeg
preobraženja bića“ i, tako, napisao paletu
stihova koji se čitaju sa užitkom. Pesme
KAĆA, SARA, MIJA,
ŠKOLSKA LJUBAV, SLAVKO, POVRATAK IZ ŠKOLE itd,
deluju impresivnim ispovestima „zaljubljenih
Julija i Romea“, tu na tlu našeg podneblja, ponekad
ruralnog a često urbanog. Đotunović je pesnik
senzibilne osećajnosti: njegov pristup dečjoj
„uznemirenosti“ uvek je naučno ali i poetski –
životno opravdan. On zna da doba „preobraženja bića
i biće ozbiljnosti“, teče sporo i da ga prate nemiri
o kojima odrasli treba da vode „istinsku brigu“.
Stoga, pesnik zna: „zašto Sara hoće uši da probuši“;
zašto se „voli pegava Tanja“; zbog čega se
devojčica u pesmi PRVA LJUBAV „trudi da se
zaljubi“; Đotunović oseća „sve fore i fazone
dečjih kolebanja i nemogućnosti da ih reše“ – ali
zna i da „je slatko kad se divno sanja“, kad „Milica,
Milan, Ognjen, Nađa i Tanja... znanje i ljubav u srcu
nose“.
Cela
poetična i deskriptivna skala osećanja, nemira i
mira u Đotunovićevim ljubavnim stihovima sliva
se u tumačenje „nemira u mladim bićima“ (BREZA,
PUBERTET, KAD SI TUŽAN), pa sve do osećanja „bliskog i
nezaobilaznog u ljubavi – ljubomore“
(LJUBOMORA). Ovo osećanje, pesnik opisuje
iskustveno. Znano mu je da je „ljubomora zloba“; da
je ona „ime ružne ljudske osobine“; da je „ljubomora
ozbiljan teret ili briga“, pa zato NJU treba
„prigušivati u sebi, jer sa njom se lepa detinjstva
i mladost kvari“.
Sasvim,
dijametralno suprotan, pesnik Velisav Đotunović
nam se predstavlja u drugom ciklusu svoje zbirke
„Zarudele trešnje“. Ljubav spontanog domoljublja,
vera u svoj nacionalni koren, naklonost idealima
potomaka, žal za vremenima „što zaboravljamo
ideale pradedova i dedova“ – kao i težnju da
„budemo svoji“ i da „cenimo sve što je u našoj avliji
a ne u Angeliji“ (D. Obradović), kao da su lajt motiv
ovih šest pesama. Pisane iz mentalnog sklopa
patrijarhalnog Srbina, bez doze bolesnog
šovinizma i „mržnje drugih“, Đotunović veliča
minula vremena srpske istorije, koja ima „svoj
koren i znak“, harizmu i tradiciju, svoje ime i
prezime, jer je to „moja zemlja, moj kamen, zemlja
koja se brani; to je antologijski KRF“ – i zemlja
čiji „ljudi ne smeju da brišu osmehe sa lica“.
U pesmama sa
patriotskim osećanjem koje spontani Srbin ne
veruje da je njegova zemlja „izmišljeni Eldorado“
ili da su „Srbi nebeski narod“ – već narod tradicije
sa integritetom i svojevrsnom agendom „morala i
odgovornosti“, Đotunović peva otvorenog srca, jer
je ponosan na sve što je bilo i što se lepo i ružno
dešavalo u „maloj zemlji da brdovitom Balkanu“ (D.
Maksimović). Njegova Srbija je oslonac za
budućnost celoga sveta. Ona nije „jedina koja ima
Drinu i Savu“; u njoj se slavi Solunska epopeja; u
njoj stanuje Aleksa, prota Mateja, Karađorđe – ali
i Pirot, Kolubara, Cer i Ljig. Kroz takvu zemlju su
nekada vojevali i seljaci i građani, sa Uba, iz
Valjeva, sa Povlena i Maljena, noseći na leđima
„malo proje, bajatog hleba i komad slanine“.
Istoriju i ljude svoje domoljubive zemlje,
Đotunović je ovekovečio rečima „sa dna srca i
površine moralnog čoveka iz naroda“. Otuda pesme
ZEMLJA MOJA SE PONOVO BRANI, KRF, MOJA ZEMLJA, PESMA
O NEZNANOM I NEPOZVANOM i dr., odišu
zaljubljeničkom odičnošću „svojim na svome“. To su
himne naše antologijske poetske reči
Zbirka „Zarudele
trešnje“ dr Velisava Đotunovića donosi poeziju
koja imponuje i autoru i našoj srpskoj dečjoj i
patriotskoj poeziji. Reč je o literarnom učinku
koji zavređuje budnu i spontanu pažnju i mladog i
odraslog čitaoca.
nazad
|