|
O knjigama
Danica Andrejević
PROKLETIJE, UVEK
(Golub Jašović: U senci Prokletija, Vranje – Kraljevo, 2009)
Zbirka pesama Goluba
Jašovića „U senci Prokletija“ nosi jak
kosovsko-metohijski senzibilitet zavičajnog
odredišta i njegovih egzistencijalnih i
esencijalnih znakova. Autor ide šire od prostornih
idioma, hronotopskih oznaka i geopoetičkih
uslovljenosti i vezuje se za istočnike srpske
duhovnosti i pravoslavnu rusku tradiciju i jezik,
o čemu svedoči i dvolingvistički odnos svake
štampane pesme.
Gotovo da nema
savremenog kosovskog pesnika koji se nije odazvao
na blisku, novomitsku situaciju stradanja na
Kosovu i Metohiji. Uprkos brojnosti pesama
posvećenih Kosovu u savremenoj srpskoj poeziji
uopšte, ovom tematsko-idejnom fenomenu, prirodno,
najodaniji su domicilni pesnici. Svako od njih, po
meri svog talenta, usebno i sudbonosno izražava
intuitivno razumevanje suštine mita o Kosovu.
Taj mit oni najbolji uglavnom ne koriste u
apologetskom isticanju njegove bezuslovnosti,
kao mit o mitu, već u lirskoj transformaciji koja
arhetipu daje individualni, stvaralački
karakter. Takva poetska autorska metamorfoza je
suština lirskog kritičkog angažmana savremenih
pesnika Kosova i Metohije.
Tomas Sterns Eliot je
govorio o poeziji kao najnacionalnijoj
umetnosti, Stiven Grimbalt o novom istorizmu i
kulturnom patriotizmu, a Jirgen Habermas
određuje patriotski modernitet kao jedan od
vidova osavremenjavanja tema iz domena
kolektivne svesti. To novo aktiviranje tradicije
u lirskom diskursu predstavlja teme iz sabornog
umlja, genske memorije i bazične istine kao novi
umetnički stav prema njima, pri čemu autor pravi i
novi estetizovani poredak te tradicije. Srpski
intelektualci Isidora Sekulić u tekstu
„Vidovdanska ideja“ iz 1911. godine i Zoran Mišić u
tekstu „Šta je to kosovsko opredeljenje?“ iz 1961.
godine govore o materijalnim, civilizacijskim i
kulturološkim osobinama mita koji su markeri
nadistorijske i metafizičke projekcije u
umetnosti. Uzimajući najbolje iz plemenskog, ono
što ne preči razvoj moderniteta, kako kaže veliki
Miloš Crnjanski, pesnici prave svoje umetničko
ustrojstvo mita svesni da dobra modernost jednom
biva dobra tradicija.
Golub Jašović takođe
je tragu takvog zajedničarskog viđenja mita kroz
intimističku dimenziju vlastite vizije. U zbirci
pesama „U senci Prokletija“, već u samom naslovu,
postavlja se simbol senke kao negativnog principa
tame i zatornosti. Planina Prokletije je, u svetlu
svega dešenog na Kosovu i Metohiji, predstavljena
kao kosovski kineski zid koga smo morali
napustiti, ali i kao prokleta elementarna sila u
kontekstu neprijateljske najezde. Apokaliptična
perspektiva, dakle, otvara inscenaciju ove lirske
tvorevine. Otvara se mrtvi život i živa smrt
metohijska. Otvara se život posle života i vreme
posle kraja, gubljenja Kosova i sebe, kao mogući
postživot u posthumanističkom svetu.
Raščlanjujući i lirski stilizujući slike,
fenomene i uspomene u fikcionalnu,
imaginacijsku strukturu pesme, Golub Jašović
odvaja senku Prokletija kao tuđost i pretnju i
svetle trenutke starog života kao našost i toplinu.
Te dve granične lirske sekvence ove poezije
sublimirane su prirodno i organski u okviru
poetske celine.
Skup lirskih slika i
ikonika nosioci su binarno-opozitna odnosa
negativnih i pozitivnih silnica života, jina i
jena. Model patrijarhalne kulture Kosova i
Metohije i starih očinskih vrednosti i ono čudno
vreme drugosti i tuđosti posle Kosova čine dva
promrežena lirska toka ove zbirke. Golub Jašović je
obrtanje stvarnosti lirski upisivao kao fuziju
fakta i fikcije koju savladava jezikom poetskog
diksursa. Pismo pesmu sanja, rekao je Rembo. Reč je
izvorište smisla i za golemu temu Kosova. Kako
naći onu posebnu, nerabljenu, svetlu reč koja će
biti dovoljno svetla i sveta da imenuje kosovski
bol? Na tom putu savladavanja jezika kako bi
nepatetički govorio o patetičnom, Jašović
jezički organizuje kosovske teme i kodove upravo
ih individualizujući i subjektivizujući do
njemu svetih stvari i formulacija. Kao i svaki
pisac, Jašović pravi lirski spisak stvari spašenih
iz brodoloma, kako kaže Andrić u „Razgovoru s
Gojom“.
Vreme Kosova u vremenu
posle našeg Kosova za pesnika znači pronalaženje
uglavnom tamnih opštih i pojedinačnih mesta smrti i
timor mortis. Jašović ih može sagledati samo sa
sadašnje, marginalne tačke puta, jer je glavni put
ostao u hronotopu Kosova i Metohije iza nas. Tako,
iz perspektive već izgubljenih života, u potrazi
za izgubljenim jastvom, ovaj varljivi život posle
života, pesniku nudi samo lament i tužbalicu. Ova
tamna beležnica traženja novog smisla u starom
smislu je u senci Prokletija, u apsurdu traženja
nemogućeg novog života. Ta senka Prokletija koja
se proteže sve do Šumadije osvetljena je jedino
imenom zavičaja i kosovskim mitom kao zlatnim
ontološkim središtem i osnom vertikalom.
U antihumanističkom
sledu istorije ova zbirka na svoj način postavlja
pitanje Pola Celana o smislu poezije nakon
Aušvica i Helderlina čemu pesnici u oskudnom
vremenu. Ta neverbalna pitanja dovode nas i do
pitanja koje umetnici postavljaju na početku 21.
veka – Da li je nešto pogrešno u našoj egzistenciji
ili to samo mi biramo pogrešno iz nje? Nepoznate
suprotnosti i razlozi sveta mogu se samo
projektovati imanentnim lirskim implozijama i
nadistorijskom projekcijom stvarnosti.
Postoje u zbirci
pesamam Goluba Jašovića „U senci Prokletija'“
lirska mesta istinski puna značenja i lepa
semantička punjenja jezičkih sklopova, ali i nekih
stihova bližih govornom nego poetskom jeziku. To
je posledica osećaja da je mit Kosova veći i od
jezika. Zato je persionifikacija
kosovsko-metohijskog bola u ovoj zbirci protejski
pokušaj da se nadigra prokletost Prokletija.
Ukoliko bismo pratili
misao Mihaila Bahtina da postoji čovek trga i
čovek intimnosti, mogli bismo reći da Golub
Jašović na najuspelijim mestima svoje zbirke
pesama predstavlja uspešan rakićevski spoj ta dva
pesnička određenja –kolektivističkog i
bićevitog osećanja Kosova. U spajanju
dokumentarnog i imaginativnog, istorijskog i
elegičnog, etičkog i estetičkog, naš autor ima
sopstveno viđenje sveta. To dokazuje umetničku
činjenicu da svaki pesnik ima svoje Kosovo, svoj
fizički i metafizički zavičaj. Kao lingvista po
vokaciji, Jašović čita božije slovo, a Kosovo je
prvo sveto slovo. Bez njega, mi smo u znaku senke,
tamnice, bezvode. Glas molbe i molitve u ovoj zbirci
opire se i ne pristaje na razgradnju
kosovsko-metohijskog sveta, hronotopa Kosova
urezanog u svesti. Kosovo i Metohija ne sme biti
Atlantida, mada mu prete sve sile sveta. Pesnik je
usamljeni bivak po vaskolikim selištima i
stranputicama. Raseljene pećanske duše tumaraju
po Srbiji dok ih u zavičaju nema. Pesniku ostaje
samo da, kao u pesmi „Samstvovanje“, kaže:
I kad me ne
bude
Drimski muk će
Mučno Mučki
Pričati da bejah
U pesmi „Amanet“ će,
lirski otpevavajući Crnjanskom, prokleti i ratara
i vola što brazdi selištem „Na kojem mi još trešnje
žive“.
Protiveći svim
zloglasima, pesnik s precima slavi s mesecom
zaboravljeno ime krsno, bespomoćan na žeželju. „I
ne mogu ni u prah ni kroz kamen“, veli pesnik. Nad
Racijom odsutni bog ne gleda u zavičajno Kosovo. U
pesmi „Legenda o nastanku smrče“, penik vidi rodne
pragove opasane đavoljim stubištima „upakovane u
legendu da se ne dosetimo.“ Ova lirska vizija
Kosova kao dvorca trnove ružice uraslog u vreme,
kao neka negativna bajka ili crna utopija, ukazuje
na zatravljeni kosovski mit koji se mora čuvati u
vremenu i prostoru i još više u noummenu,
unutarnjem videlu. Autor je starešina hlebara na
zadušju predaka i njegov okovani jecaj poprima
osobine egzistencijalnog krika – gristi kamen,
slomiti zube, tražiti tri prsta po mesečini i
raskućenom rodu. Taj kosovsko-metohijski bol
Goluba Jašovića lirski je ostvaren poetizacijom
fakta, esetizacijom istorije i lirskim tragizmom.
Pesmom „U sumraku“ autor
poručuje:
Vidnjivi su
tragovi
Mrak kao glad
Na razboju bogova
Krvare oblaci
U sutonu
Opet se kolju
Nebo i zemlja
Vek plače
Taj plač u mraku pod
zvezdom je pesnikovo lirsko isceljenje zbog
izmaknutog kamena zavičaja. Straha me strah, veli
pesnik i u tom strahu hoda tamom, a tama ga ne
obuzima, poput onog biblijskog prizora, budući da
u sebi obilazi ona sveta mesta koja su sada „mrtva
plazma živog boga.“ To dejstvo strašnog, u inače
pretežno tradicionalnom lirskom ključu Goluba
Jašovića, stvara vrlo ekspresionističku i
modernu sliku u pesmi „Vrele reči“:
Vrele reči
Zbilja pod ledom
Orlovska krvava krila
S neba rastu
Po zidu radne sobe
Za moje oči
Kao moralni trebnik
jednog bića, jednog zavičaja i večnog Kosova, ove
su se pesme morale napisati, ovo se iskustvo
moralo podići na viši nivo lirskog postojanja i
baš ovakva pesma je htela i u senci njegovih
Prokletija zarobila Goluba Jašovića.
Spiritualizacija mita i naš stalni kosovski boj u
ovoj zbirci pesama idu linijom pozitivnog
nihilizma ili negativne estetike – neka bude što
biti ne može. Budući da je već bilo što biti ne može,
ali u negativnom smislu, treba sačuvati lirsko
sećanje na BITI. To regionalno i univerzalno
značenje jastva i sopstva, opštežića i samožića
vidno je i u pesmi Goluba Jašovića „Pirovanje
satane podrimskog“. Pesma „Suze na pakleni“ je na
tragu sjajnog lirskog rukopisa Darinke Jevrić ili
atavizma Radeta Zlatanovića, u duhu najboljih
tekovina savremene poezije Kosova i Metohije u
drugoj polovini 20. veka:
I Bistricu u
očne duplje svio
Pa blagdanima
Bljuješ rosu
Iz čije utrobe
Nakon vekova
Iz živih rana
Štedimice
Bauljaju kladenci.
Još uvek okupan rekom
Bistricom, ogrnut južnim vetrom, Jašović seli svoj
zavičaj u pesmu, nju nastanjuje utuljenom
baštinom. Istina je kći vremena, kaže stara
poslovica. Vremena koje Golub Jašović i mi više
nemamo, pa istinu ostavljamo u nasleđe. Tu
nesaznajnu istinu, više od svih istorijskih,
socioloških i političkih knjiga, čuvaće ovakve
zbirke poezije. Mi živimo u civilizaciji koja
ide unazad, kao rak, veli Umberto Eko. Sve dobro nam je
već eks, zarobljeno u prošlosti. Lirski diskurs je
model razumevanja i spoznaje emocijom onoga što se
ne može spoznati umom. Poetska reč Goluba Jašovića
i njegovi simboli, i jasni i nejasni, kao
prelomljena medalja, zatvoreni su u čitanju
onoliko koliko mora, da bi bili u funkciji
poezije, a otvoreni tumačenju, naročito na
mestima lirskog dijalogizma, pesnikovog
obraćanja dobu i zamišljenog razgovora sa
čitaocem. Taj semantički kontekst nam objašljava i
onaj drugi, metalirski. Jašović je na svoj način
neutralizovao čin otmice (kidnapovanja) Kosova
bez otkupa da bi odbacio smrt mita, teške rugobe i
pogubnosti događaja.
Ova zbirka pesama je
formalno stilski i misaono suštinski solidna, na
nivou strukture organizovana i u celini i u
fragmentu, u dobroj slivnosti refleksije i
emocije. U potrazi za izgubljenim zavičajem i
sopstvenom obnovom identiteta, skupljajući kosti
i egzistenciju kao bolani Dojčin, Jašović
upostojava imanentni lirski zavičaj koji je
nemoguće kidnapovati. Stari Grci su skoptomu
definisali kao viđenje onoga što um želi. Um i
umetnost vide svoj kriptotekst Kosova u koji
smeštaju lirska i neverbalna pitanja otvorenog
ishoda. Sve nerešive aporije i oksimorone
savremenog sveta u koje sigurno spada pitanje svih
pitanja Kosovo, poetski dešifruju ovakve zbirke
pesama, prema vlastitoj imaginaciji i jezičkoj
organizaciji samih pesnika. Zbirka Goluba
Jašovića objavljuje, u snažnim znakovima i
simbolima iz naše neposredne novije istorije post
značenje zavičaja, reinkarniranje doma i život
posle života na Kosovu. Niz slika zavičaja, kao na
Bergsonovoj neprekidnoj traci vremena, opisuje
parabolu prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.
Poezija je veliki umetnički prostor za zidanje
zavičaja, makar to bio Skadar na Bojani. Lirsko
zidanje i usavršavanje zavičaja Goluba
Jašovića imenovano je Prokletijama. Iznad
urušene kuće Kosova i Metohije pesnik stvara
ruralnu auru Prokletija u čijoj se tamnoj
čudovišnoj senci odvija druga stvarnost, postživot
Kosova. Na tamnoj lirskoj pozornici na kojoj
caruje senka, u pozadini se bleska feniks Kosova.
Ovo je lirsko pripitomljavanje smrti. Prvi pravi
svet koji smo znali je nestao, mi živimo i dalje
čekajući drugi, ne bolji, već isti svet. Prestali smo
da živimo, osim što živimo to čekanje. Jesmo li svi u
istoj istoriji? Do juče je pesnik gledao Prokletije
licem u lice, sada ih gleda kroz staklo zagonetke,
ogledala, lavirinta i deziluzije. Senovita
pesma o Prokletijama je moguća misija spasa
izgubljene maternje melodije Kosova i lirski
pečat jednog pesnika nad nedeljivom lepotom
zavičaja. Prokletije su svojom elementarnom i
večnom materijalizacijom postale i duhovni znak
primameterije i velike majke (Magne mater).
Prokletije, uvek.
Granice Kosova i granice jezika izgleda nikada
nisu definitivne. Kosovo se u poeziji širi kao
znak biti, kao so zavičaja. A istorija, veliki
mehanizam sveta, poredak doba? Pa sve je to već
učinilo najveće zločine u ime napretka, pogubilo
najveće duhove. Doba je otrovalo Sokrata,
razapelo Hrista, spalilo Galileja. Kosovo je
spaljeno u reljefu, da. I kidnapovano je, da. Ali ne
i u pesmi. Prokletije, uvek. U pesmi Goluba
Jašovića mit obnavlja svoju moć postojanja i
kosovskog novog početka. U pesmi je postojana srž
istine. Prokletije postaju piramida
potencijalnog budućeg života. U senci Prokletija
objavljuje se svetlost neukidivih uspomena i
znaci neporecivog bitka. Objavljuje se Kosovo
posle Kosova
i Metohija posle
Metohije.
nazad
|