|
O knjigama
Žarko Trebješanin
DEČJI DOŽIVLJAJ SVETA
(Vladimir Stanković: Kakav dan. „Vaša knjiga“, Beograd, 2008)
|
Pesme
okupljene u ovoj knjizi Vladimira Stankovića,
pojavno gledane, veoma su raznovrsne. U njima se
javljaju različite prirodne pojave, ljudski
likovi, majka, otac, babe, dede, dečaci,
devojčice, životinje, igračke, kompjuteri... Ono
što ih, međutim, iznutra objedinjuje i suštinski
povezuje jeste jedinstveno dečje viđenje sveta.
Iz niza ovih malih fragmenata možemo sačiniti
jednu koherentnu viziju vlastitog prirodnog i
društvenog okruženja.
Vladimir Stanković u svojim pesmama duboko
psihološki ponire u zagonetne, mnogima
nedokučive predele dečje duše. On psihološki
pronicljivo posmatra, pažljivo istražuje, a onda
to što je pronašao pesnički oblikuje. Ukratko, on
opeva osobeni dečji način mišljenja i osećanja.
Dete nije tek čovek u malom, umanjeni primerak
ljudske vrste, nego je samosvojno biće, po mnogo
čemu različito od odraslog, podseća nas pesnik.
Prema
deci odrasli se često odnose s visine, gotovo
prezrivo ili snishodljivo, ali retko kada
uvažavaju autentično njihovo, dečje viđenje,
mišljenje
i procene. Odrasli ljudi, čak i oni veoma
dobronamerni, misle da oni znaju šta je za dete
najbolje ili najpotrebnije. Ne pada im napamet da
pitaju dete kako ono nešto vidi i šta ono
o tome misli. Pesnik i psiholog Stanković to
odlično uočava i razume:
Svi kažu za moju
sobu da je mala.
Oni ne vide dobro moju sobu.
Treba da pitaju mene
Kolika je ona.
(Teodorina soba)
Ko
pažljivo čita jednu za drugom pesme u knjizi
Kakav dan, neosetno ulazi u poseban način dečjeg
mišljenja, koje se prilično razlikuje od našeg, od
logike odraslog. Dečje mišljenje, recimo,
odlikuje antropomorfizam, odnosno
tendencija da se životinjama, pa čak i prirodnim
pojavama pridaju osobine ljudi („vesele ptice”,
„žabe glume”, pahulje „šapuću” dok padaju). Dečje
poimanje sveta je i egocentrično, tj. dete
naivno, bezazleno sve posmatra sa svoje sopstvene
tačke gledišta, za koju veruje da je jedino
moguća (zaljubljeni dečak je ubeđen da svako ko uđe
u razred odmah „spazi Natašine loknice“). Detetu
je teško (ali, bogme, često i odraslom!) da se stavi u
poziciju nekog drugog, koji istu stvar često
posmatra na drugi način, svojim očima. Nama
odraslima, po pravilu, dečja logika je strana jer
smo se mi „oslobodili“ animizma (da li
zaista?), a deca još uvek veruju da je Sunce „živo“,
da je vetar „ljut” i da čitava priroda ima svoju
„dušu“.
Ove
pesme ne otkrivaju samo dečje mišljenje, nego i
dečja osećanja, dečje potrebe, njihovu maštu i
intuiciju. Dečje emocije su burne, gotovo
vulkanske, one se brzo jave, imaju veliki
intenzitet i — brzo nestanu (ljutnja jedne
devojčice traje „čitav minut“ ili dečakovo
oduševljenje novom igračkom — cela tri dana!) Deca
su neskriveno radoznala, imaju snažnu potrebu da
na svako pitanje dobiju odgovor, da istraže
zanimljiv i čudesan svet oko sebe. Pa, ipak, možda je
najveća potreba, najsnažnija želja deteta – da
poraste, da postane odrastao čovek, da više ne bude
dete, koje „više stvari ne sme nego što sme“.
Zahvaljujući svojoj sposobnosti empatije,
imaginaciji i intuiciji deca poput radara
otkrivaju duboko skrivene namere, osećanja i
misli roditelja, mnogo bolje i jasnije nego drugi
odrasli. U ovim pesmama često imamo priliku da se
uverimo kako su odrasli naivni kada misle da mogu
dete da obmanu rečima i da prikriju ono što zaista
misle i žele.
U
Stankovićevim pesmama ima sjajnih zapažanja,
dobro odabranih značenjem bremenitih detalja,
izvrsno opisanih odnosa dete – odrasli, kao i
pronicljivih refleksija o načinu funkcionisanja
dečjeg uma. Pa ipak, čini se da je u ovoj neobičnoj
knjizi najlepše i najdragocenije ono što je –
prećutano, neiskazano, a što se tek sluti. To
„nešto“, neizrečeno, odsutno u samom tekstu pesme
a prisutno u njenom „odjeku“, u psihološkom efektu,
jesu brojne asocijacije, predstave, misli i
emocije izazvane u duši čitaoca. Posle gotovo
svake pesme, negde u našoj svesti, ali i u dubinama
nesvesnog uma, zatreperi nekakva struna, jave se
kao odgovor čudesne slike, zaboravljene uspomene,
davna osećanja nežnosti, vedrine, topline,
strepnje, sete i neki najraniji, davno pokopani
dečji doživljaji.
Stankovićevu knjigu Kakav dan slušaće i
čitaće dete sa zadovoljstvom što u njoj nalazi lepo
iskazano upravo ono što samo oseća i misli, a
odrastao će čitati sa radoznalošću i uživanjem da
bi bolje razumeo svoju decu i unuke, ali i da bi
bolje shvatio ono zapostavljeno, skriveno dete u
sebi samom.
nazad
|