|
O knjigama
Srba Ignjatović
„MOLEBNIK" MILOŠA JANKOVIĆA -
POVRATAK IZVORIMA I PRABITNOJ
FUNKCIJI POETSKE REČI
(Miloš Janković: Molebnik. „Apostrof”, Beograd, 2010)
|
U jednom
Milošu, u našem slučaju Jankoviću, čini se da
izbiva više Miloša. Više (pesničkih) duša u
jednoj, više glasova u jednom – pravo višeglasje.
Takav će utisak, po svoj prilici, steći pažljivi
čitalac njegovih, pogotovu novijih i najnovijih
knjiga. Jer Miloš Janković je temeljno upućen u
pravoslavnu starinu, naše večno i trajno nasleđe,
što podrazumeva osobena, laicima, mirskim
ljudima obično u nas malo poznata znanja. Tvorac je
duhovne poezije (religijske, kazao bi Đorđe J.
Janić) naslonjene na žitija i molitvene kodekse,
o čemu svedoče knjige poput Svetačnika,
Starečnika, Otačnika i Srbljaka – da
spomenemo samo one skorašnje i skorije. U isti mah
je sklon slovnopoetskim prepletima oličenim u
knjizi (Ne)zvani gosti, čitavom jednom
poetskom romanu satkanom od sopstvenih negdašnjih
i novih stihova i stihova nešto starijih pesnika i
(upokojenih) savremenika koje je naš autor, kao
vlastite goste, iskupio u jednoj noći, izazvao na
megdan i s njima se ogledao baš kao da je poput
Odiseja zašao u Had ne bi li, iz „prve ruke”, osluhnuo
šta danas mogu da nam priopšte.
Valja
naglasiti da ova dva tipa Jankovićevog pevanja
nisu disparatna. Ono što ih povezuje-objedinjuje
jesu jezik i ukupna pesnička forma, a to je „teren”
na kojem je Janković svoj na svome, naoko brzorek i
leporek, brzorek ali ne i logoreičan. Njegovi
iskazi nisu pusta retorika već gradivo smisla,
često i okosnica. Utoliko utisak o lakoći
izricanja, ma koliko bio čitalački zahvalan, može
biti stvaralački, suštinski varljiv.
Povrh
svega, obe spomenute poetsko-motivske sfere u
Jankovićsvom stvaranju nisu apsolutno odelite
već, na način doduše nesvakidašnji, kao da idu u
„paru“. Svojevrsni njihov susret takođe nije
nemoguć. Dokaz za to su upravo jektenija, tropari i
službe, to jest molitvene pesme okupljene u
Molebniku. Te pesme, između ostalog,
posvedočuju da je, kako ističu znalci, molitva
prva pesma, odnosno da je molitvena,
podignuta, himnična intonacija umnogome
prirođena pesništvu – od iskona do ovih dana.
Ciklus
Jektenija, s razlogom uvodni, u spomenutoj
knjizi zaslužuje posebnu pažnju. Janković je na
način sugestivan, slikovit, pokadšto dramatičan,
a posežući za molitvenom formom i invokacijom
razvio čitavu lepezu iskušenja čovekove (time i
sopstvene) duše, ujedno i prirode, to jest onog
što pod njom podrazumevamo imajući na umu sva
protivurečja, visine i padove, unutarnja
lomljenja, činove i pokajanja-okajanja – ili onu
„materiju” čiji je nezaobilazni literarni
oblikotvorac Dostojevski.
Ništa
manju pažnju ne zaslužuju ni Jankovićevi
Tropari, himne kojima je naš autor posvetio,
smatrajući ih osobenim podvižnicima i
žrtvomučenicima naročite vrste, kako samog
Dostojevskog, tako i Bulgakova, Berđajeva,
Rubljova, Solovjova, Florenskog, Uspenskog,
Leontijeva, Trubeckoja i Tolstoja. Reč je,
naravno, kako o velikim umetnicima i misliocima,
tako i o naučnicima a, uopšte uzev, pregaocima što
su utkani u same osnove pravoslavne duhovnosti –
bilo da su bili mučeni sumnjom, poput Tolstoja,
sumnjom i nadom, poput Dostojevskog, veliki tumači
poput Florenskog i Uspenskog ili filozofi i
bogoslovi ranga Bulgakova, Berđajeva, Solovjova
Leontijeva i Trubeckoja. Ikonopisac-svetitelj
Andrej Rubljov u tom sklopu ima ono mesto koje je,
kako veli Janković, „samo retkima dano“, odnosno
koji imaju moć da vide „i dušinim očima”.
I u
ciklusu Službe Miloš Janković, uz bok
kanonizovanim svetiteljima kakvi su Sveti Justin
Ćelijski, Sveti Simeon Novi Dajbabski i prepodobna
Kasijana Mileševska, po svom osećaju poetski
posvećuje podvižnike koje smatra tog spomena
dostojnim. Reč je, na prvom mestu, o
blaženopočivšem patrijarhu Pavlu, ali i o
novomučenicima među kojima posebno mesto ima
pesma posvećena maloj Milici Rakić, trogodišnjoj
devojčici iz Batajnice koja je 17. aprila 1999.
postradala u roditeljskoj kući kao žrtva zverske
NATO-ove bombaške kampanje.
Potresna je kao nesvakidašnji lirski krik ta pesma o
nevinoj duši, o maloj stradalnici, detetu na pragu
života. Mislim da nema čitaoca kod koga neće
pobuditi grč i gnev, saživljavanje i saosećanje.
O toj se pesmi mora govoriti neposredno,
najobičnijim ljudskim rečima, bez
celomudrenosti, na način koji će samo otuđeni i
odljuđeni očas proglasiti arhaičnim i
potrošenim. Ova pesma, baš kao i Služba
novomučenicima deci, lirsku poeziju vraća
izvorima, prabitnim funkcijama i neposrednoj
delotvornosti. O tim pesmama se ne može govoriti
bez emocija, što ni po čemu ne umanjuje njihov
visoki poetski domašaj.
Naravno, time ne umanjujem vrednost ostalih pesama
okupljenih u Službama niti onih
najuspelijih, najpunoznačnijih sadržanih u
pobrojanim prethodnim ciklusima. Reč je,
jednostavno, o tome da je Miloš Janković uzmogao da
u mnogo čemu dotakne kolektivno „bilo”, to jest da
poeziju vrati onome što je po jednom nemačkom
teoretičaru izgubila – dosluhu s kolektivom,
s motivima i osećanjima, saznanjima i ljudskim
potrebama primerenim pretežnom delu današnjeg
našeg roda. Učinio je to na način koji je njegovom
poetskom osećaju blizak, pouzdanim, utemeljenim
„rukopisom”, čitljivo a skladno i efektno. Može li
se išta više tražiti od ovovremenog pesnika svesnog
da je i njegovo vreme, kao i tolika što su mu
prethodila, po mnogo čemu poeziji nenaklonjeno?
nazad
|