|
O knjigama
Oliver Janković
ŽIVOT SA SEDAM KORA
(Lazar Dašić: Raspuća : Autobiografska kazivanja, „Alma“, Beograd, 2010)
|
Ko danas u ovim
haotičnim, frustriranim i brzim vremenima piše
autobiografiju? Glumice, pevačice, sportisti i
poneki isluženi general ili političar... Drugim
rečima, oni koji žive glamuroznim životima.
Običan čovek, kada se presabere, tamo negde posle
pedesete ili šezdesete, uviđa, da kada bi sve te
godine svoga života položio na belinu papira –
dobio bi sasvim prosečno, monotono štivo – dakle
ništa naročito.
Međutim,
dobro je i da među „običnim ljudima“ postoje neki
koji imaju šta da kažu, da svojom životnom pričom
dirnu čitaoca, prenesu poneku životnu poruku
drugima.
Napisavši
pesnički prvenac Časna reč (1987), Lazar Dašić
ozbiljnije i dublje ponire u pesničke vode. Slede
lirski ustreptale, opominjuće rodoljubive
stihozbirke Kosovske elegije (1990. –
ovenčana književnom nagradom „Lazar Vučković“),
Kosovski venac (1993) i nadasve originalna
knjiga koja predstavlja perfektan pesnički
eksperiment Azbučni tipik (1997). Krunu i na
neki način završetak ovog rodoljubivog pesničkog
kruga čini izbor iz Dašićeve poezije pod nazivom
Bogonosno Kosovo (1999).
U naredne dve
knjige Svetogorsko bogoslovlje (2003) i
Sudnji prostor (2005) Dašić širi svoj tematski
opus. Pogotovu zbirka pesama Sudnji prostor u
potpunosti stasava i bivstvuje pod tim sudnjim i
sumornim nebom jednog prostora, emotivno,
geografski i po svim drugim parametrima – vrlo
dalekog od pesnikovog zavičaja...
Najzad, eto,
posle nemalog broja godina, sa vidnim bremenom
života na plećima, ali i sa dragocenim tovarom
životnog iskustva, pred nama se pojavljuje Lazar
Dašić – prozaista.
Pojavljuje se
na sredokraći između autobiografskih kazivanja i
autobiografskog romana Raspuća.
Već sam naziv
ovog dela je originalan i indikativan. Da je autor
upotrebio uobičajeni termin, na primer raskršća,
naslov bi umnogome bio oslabljen i prikraćen za one
puteve koji proizilaze i raspliću se iz ovog
termina (dok takva semantika ne postoji u terminu
raskršća).
Proza koja se
nalazi u čitaočevim rukama je doslovno jedan
„korak“ od autobiografskog romana. Taj „korak“,
koji pisac po svemu sudeći ipak nije želeo da
načini, predstavljao bi čvršće fabularne veze
između poglavlja, skladnije srazmere u dužini
poglavlja, kao i nešto manje subjektivizma u samom
tekstu i izdizanje iz same ravni teksta, dakle
piščev objektivizam, odnosno „pogled sa strane“.
Međutim,
piščeva želja da ostane na nivou autobiografskih
kazivanja, kako nam sugeriše i sam podnaslov ove
knjige, nije nikakva mana ove proze.
Čitalac pred
sobom ima tekst sa visokim emotivnim nabojem, tu i
tamo protkan lirskim pasažima i nadasve
interesantan. Poznata izreka da „život piše
romane” u slučaju Lazara Dašića je više nego
tačna. Toliko avantura, preokreta, akcije, tuge,
bola i ponešto kontemplacije bilo bi, iskreno
rečeno, dovoljno bar za dva ljudska života.
Iako, u neku
ruku početnik, u proznim tokovima, Lazar Dašić ima
veliki dar da jednostavnim, kratkim rečenicama,
koje se lako i bez zastoja ređaju jedna za drugom,
tako veže čitaoca za svoj tekst, da će ga ovaj, bez
sumnje, pročitati u jednom dahu.
Pojedina
poglavlja ovih autobiografskih kazivanja možda će
izazvati pažnju ne samo čitalaca nego i etnologa.
Način života, običaji i ponašanja ljudi u jednoj,
rekao bih, „okamenjenoj“ metohijskoj sredini,
šezdesetih godina prošlog veka, predstavljaju
solidnu riznicu koju je autor svojim živopisnim
kazivanjima verno oslikao i ponudio
zainteresovanima na dalja ispitivanja i
istraživanja.
Najzad, ako
dozvolim sebi, da u ovaj tekst unesem jednu strogo
subjektivnu ocenu, i da čitaočevoj pažnji posebno
preporučim jedno od poglavlja, to bi svakako bilo
„Svetogorsko hodočašće”.
U ovom delu
teksta Lazar Dašić je dostigao svoj pripovedački i
umetnički vrhunac. Ne samo što je u maniru
najboljih srpskih putopisaca dočarao sve
materijalne i duhovne lepote Svete Gore, sve one
boje, oblike, mirise i zanose, već je uspeo da
ostvari jednu neponovljivu duhovnu atmosferu,
jedno blaženstvo duha, koje nikako ne može
ostaviti ravnodušnim nikog, pa čak ni
najokorelije ateiste.
Šta reći na
kraju?
Ništa osim da
zahvalimo Lazaru Dašiću što se ipak odlučio da
zapiše ova autobiografska kazivanja, jer možemo
realno tvrditi da bi srpska književnost u
dijaspori bila znatno siromašnija da se ova knjiga
nije pojavila...
nazad
|