|
Sagledavanja
ISSN 2217-2017
UDK 821.163.41–93.09–1 Dejan Bogojević
ALEKSANDAR VUČO – OSNIVAČ
NADREALIZMA U DEČJOJ POEZIJI
„Da bi se za ljude i za decu napravio jedan
bolji
red, koji ne bi bio drvored, kalup, skamija, koji
ne bi bio mučenje, potrebno je da se napravi darmar
i da se te slike, drvoredi, kalupi, skamije itd.
ljudski razbucaju”.
Dušan Matić
O poeziji Aleksandra Vuča sa
posebnim akcentom na inventivnost ovog pesnika i novine koje
njegova poezija za decu nudi; mesto i značaj Aleksandra Vuča
u poeziji za decu; nastanak njegovih poema „Družina pet
petlića“ i „San i java hrabrog Koče“; da prava poezija
zapravo poučava ne poučavajući; Aleksandar Vučo kao
osnivač nadrealizma u poeziji za decu; humor, pejzaž i
likovi dece u poemama Aleksandra Vuča; jezik i stil i stilska
sredstva (poređenja, personifikacija, metafore,
apostrofa, paralelizmi).
KLJUČNE REČI: dete, poezija,
dečja poezija, igra, inovacije, svežina, nadrealizam,
poeme, humor, pejzaž, likovi dece, jezik i stil, stilska
sredstva.
Aleksandar Vučo rođen je u Beogradu 1897. godine. Pripada
krugu naših najpoznatijih nadrealista. Objavio je veliki
broj knjiga od kojih su najpoznatije: „Krov nad prozorom“,
„Koreni vida“, „Ako se još jednom se-tim ili načela“, „Humor
zaspalo“, „Nemenikuća“, „Gluho doba“, „Raspust“, „Mrtve
javke“, „Anina nova balska haljina“.
Pored
knjiga namenjenih odraslim čitaocima, Aleksandar Vučo piše
i knjige za decu. Među dečjom čitalačkom publikom
najpoznatije su njegove poeme: „Družina pet petlića“ i „San
i java hrabrog Koče“.
Umro je
u Beogradu 1985. godine.
PESNIK O VLASTITOJ POEZIJI ZA DECU
Kroz
nekoliko navedenih segmenata sasvim jasno možemo uočiti
stav Aleksandra Vuča prema poeziji za decu, dečjoj
književnosti i što je najvažnije – detinjstvu:
„Poezija koju sam napisao za decu pružila je veliku pomoć
mojoj poeziji za odrasle, a i obrnuto. Obe su me oslobodile
predrasuda moralističke i racionalističke cenzure.
Shvatio sam da je načelo poezije i načelo detinjstva u
suštini jedno isto načelo želje. Literatura koja se piše za
decu dolazi u doba formiranja ličnosti. Ona treba da dopuni
uticaj vaspitanja – domaćeg i školskog.”
„Deci
je najvažniji izvorni, još nenarušeni svet želja i snova.
Zato poezija koja je namenjena deci treba da podstiče,
dopunjuje i rasplamsava taj čudotvorni svet, pružajući
mališanima slobodu, živu igru duha. Starmale, zamorne
pridike i „poučnosti“ sputavaju dečju imaginaciju, koče
igru, ograničavaju dečji duh. Prava poezija poučava ne
poučavajući.”
„Pesnik treba da ohrabruje i podržava dete kako bi isplutao
na površinu života kao potpun čovek, a ne kao točkić u
mehanizmu civilizacije. U veku smo strojeva, atoma i
kompjutera, u veku skučenosti ljudskog govora. Govor nema
dovoljno prostora oko sebe. Potrebno je stoga vratiti čoveku
ono što mu je civilizacija otela. Ubeđen sam da jedino
poezija može da spase ljudski govor od potpune smrti. Jedino
ona može da čoveka sačuva od pokornosti jednom nečovečnom
onomatopejskom govoru.
Poetsku reč treba baciti u sve vrtloge života, ali pod uslovom
da sačuva sva svojstva u tom pomamnom ritmu gradova i
neartikulisanom batu mašina”.
„Detinjstvo se nalazi na čelu vremenskih trajanja. Prema
tome, detinjstvu treba i na književnom planu pružiti maksimum
svežih istina, koje sa strogom logikom ne moraju baš uvek biti
u skladu, ali je neophodno da budu duboko životne u pravom
smislu te reči. To je prvi i najvažniji zahtev nepomirljivih
mladih godina, zahtev bez granica od postojećeg do
nepostojećeg, od zamišljivog do nezamišljivog, od mogućeg
do nemogućeg”.
Ovo
poglavlje svakako treba završiti već citiranom rečenicom
Aleksandra Vuča koja je suštinska u shvatanju i razumevanju,
pa i vrednovanju poezije za decu: „PRAVA POEZIJA POUČAVA
NE POUČAVAJUĆI”.
O
NASTANKU VUČOVIH POEMA
Aleksandar Vučo je jednom prilikom rekao da nije sam napisao
poeme, već da su sa njim pisala deca, glavni junaci ovih
poema. Pesnik je pratio grupu dečaka dok su se igrali na
poljani i uspeo (što možemo zaključiti analizom dela) da
prodre u suštinu njihovih igara, da razobliči njihove želje
koje su kroz igru i artikulisane; snove, maštanja,
snoviđenja...
Radilo se, pre svega o slobodnoj igri duha; ta igra nije
ometana, a samim tim ni kontrolisana od starijih, pa otuda ove
poeme obiluju vrcavim mislima i reskim humorom što upravo
pokazuje svo gnušanje u odnosu na stvarnost – „uparađenu
građansku stvarnost”.
Pogrešno shvatanje odraslih da su deca i detinjstvo lišeni
briga, da su deca srećna, mala i bezbrižna, Aleksandar Vučo
demistifikuje u poemama nastalim u Beogradu kada su
„šegrti ribali podove”, a deca od pet-šest godina radila i
noću ne bi li zaradili hleb, ne samo za sebe. O tom i takvom
Beogradu, i o deci koja u njemu žive kroz ove poeme je
progovorio pesnik.
Aleksandru Vuču je bio cilj da ukaže i na tehnička dostignuća
savremenog sveta, da su prošla vremena kada se u knjigama za
decu „govorilo samo o malim lepotama i sitnim udesima
biljnog i životinjskog sveta”.
Pesnik
jasno kaže:
„Dete
je čovek, samo još malog rasta – čovek koji treba da bude
upoznat sa celokupnim savremenim životom i njegovim
razvitkom.”
U
odnosu na tehnička dostignuća treba imati i jasno
diferenciranu vremensku distancu – tehnička dostignuća sa
kojima pesnik upoznaje male čitaoce koja su u službi malih
junaka i njihovih progonitelja (primerena su vremenu u
kome su poeme i nastale), danas su zastarela pa bilo za
očekivanje da kod današnjih čitalaca – mališana izazovu
istinski smeh „tadašnjim problemima savlađivanja prostora i
vremena”.
Kako
sam Vučo kaže, najveće teškoće su mu zadavali završeci
poema „tačnije, epilozi, koje u ono doba, kada nije bilo
slobode književnog stvaralaštva, nisam mogao da objavim
onako kako sam to želeo. I bio sam srećan što su tadašnji
čitaoci u tim epilozima ipak osetili nagoveštaj pobede
jednog lepšeg, slobodnijeg sveta. Drugim rečima: da će
„petlići” i mali Papuanac naći sebi dostojno mesto u
ogromnoj kući budućnosti, jer deci pripada isto toliko
njihova sopstvena koliko i naša budućnost”.
MESTO
ALEKSANDRA VUČA U POEZIJI ZA DECU
Dečja
poezija ima svoje uzlete, padove, ponovne uzlete –
naizmenično, ritmično. Rodonačelnik dečje poezije kod nas
je Jovan Jovanović Zmaj. Zmaj je dečju poeziju podigao do
takvih visina da je ona mogla da zrači ceo vek ispred sebe.
Zmajeva moćna formula zacrtala je put i pravac razvoja ovom
rodu poezije, toliko upečatljivo da se dugo nije mogao naći
dosledni nastavljač ove ne tako duge tradicije.
Mića
Danojlić tipološki određuje dete u Zmajevoj poeziji:
„Zmajevo dete, jeste dete čestite građanske sredine,
prožete patriotskim ushićenjima, dete u kome i pesnik i
njegovi savremenici vide budućnost naroda i besmrtnost
nacionalnog osećanja”.
Kao
jaka pesnička ličnost nametnuo se mnogim sledbenicima.
Književna imena koja su (i koja i danas) oponašaju Zmaja
želeći time da ga dostignu, bili su samo loši đaci i blede
kopije svog velikog učitelja. To su pesnici sa dobrom
zanatskom osnovom, ali sa ograničenom maštom. Takve pesme vrlo
brzo su došle u nesporazum i same sa sobom. Takođe, u to vreme
se javljaju i dečji pesnici koji na sve načine žele da nečem
nauče decu ne puštajući ih da do saznanja dođu sami, kroz
vlastita iskustva, kroz igru, maštu... Oni podučavaju i
poučavaju, imaju jasno zacrtan zadatak koji treba da
ostvare, i to čine prilično usiljeno; a setimo se već
pomenutog stava Aleksandra Vuča da „prava poezija poučava
ne poučavajući”. Svesti poeziju na bilo koji zadatak,
znači, obesmisliti je, i tada je definitivno dečja poezija
zapala u pravu, suštinsku krizu.
U
trenutku kada je bila na putu da izgubi svaki umetnički ugled,
i u trenutku kada se niko od poznatijih i kvalitetnih pisaca
njome nije bavio, pojavljuje se spasilac, u pravom smislu te
reči. To je Aleksandar Vučo. Vučo je udahnuo novi život,
osvežio „smežurano” tkivo pesme i na radost dece, odraslih i
umetnosti uopšte sasvim spontano vratio nekadašnji sjaj
dečjoj poeziji. On je sasvim sigurno otišao i korak dalje.
Njegovo delo je plod istinske unutrašnje potrebe da sebe
izrazi najsnažnije što može.
Aleksandru Vuču se pripisuje uloga pesnika koji je izvršio
preporod dečje poezije na srpskom jeziku. A. Vučo je
značajno ime u oblasti književnog života, posebno u periodu
između dva svetska rata. Pripadao je nadrealističkom
pokretu i to se svakako može uočiti i prilikom iščitavanja,
analize i tumačenja njegovih poema za decu: „Podvizi
družine pet petlića” i „San i java hrabrog Koče”. Uređivao je
avangardni časopis „Naša stvarnost”, u kom se zalagao za nove
ideje u oblasti umetničkog stvaranja. Kao intelektualac
širokog obrazovanja vaspitavan pretežno na
zapadnoevropskim književnim uzorima i avangardnim idejama,
bio je ključna figura beogradskog nadrealističkog kruga i
jedan od pisaca koji je ostavio veliki uticaj u književnosti
uopšte, pa samim tim i u književnosti za decu.
Pod
pseudonimom „Askerland” (u samom početku „Čika Aca”), objavio
je Aleksandar Vučo, između 1929. i 1932. godine, u dečjem
dodatku Politike, pored izvesnih kraćih pesama i jednog
malog romana u prozi, tri veće poeme: „Putovanja i avanture
hrabrog Koče”, „Poludeli biciklet” i „Podvizi družine pet
petlića”, od kojih ova poslednja izlazi u zasebnoj knjizi. Ova
dobro opremljena zelena knjiga velikog formata, sa svojom
vanrednom naslovnom stranom – slikom (kolaž Dušana Matića)
stajala je u božićnim, nakinđurenim i pretrpanim izlozima
beogradskih knjižara, pomešana sa ostalim knjigama za decu,
a u stvari to je među svima ostalim jedina knjiga prave dečje
poezije na ovom jeziku.
Posle
Aleksandra Vuča i njegovih dečjih poema pojavljuje se cela
jedna plejada pesnika koji pišu za decu pokušavajući da
dostignu svog velikog učitelja („priča se ponavlja” – posle J.
J. Zmaja dečju poeziju je nanova uzdigao Aleksandar Vučo),
ali izuzev nekolicine pesnika koji su ostavili dublji trag,
većina njih nije uspela ni da se približi snazi, svežini i
originalnosti Aleksandra Vuča.
Dečja
poezija na srpskom jeziku i njeni čitaoci očekuju neko
novo ime koje će novim književnim postupkom osvežiti prilično
uspavanu dečju književnost kod nas i pored niza izdanja i
ogromne književne produkcije namenjene najmlađim
čitaocima. Kvantitet je neosporan – ali ko je treći – Jovan
Jovanović Zmaj, Aleksandar Vučo, i ...
Možemo primetiti da je poslednjih godina bavljenje dečjom
književnošću postao unosan posao, a ne umetnost; budimo
iskreni prema najmlađim čitaocima, poput već pomenuta dva
velikana.
ALEKSANDAR VUČO – OSNIVAČ NADREALIZMA
U DEČJOJ
POEZIJI
Vučova poema iz 1933. godine najavila je ne samo nove
kvalitete jednog vida pesništva, nego i nove, do tada malo
korišćene mogućnosti stvaralačke imaginacije. Značajan
uticaj su odigrale i ideje nadrealizma, posebno ona o deci
kao „rođenim nadrealistima”. U Vučovom slučaju najbitniji
je uticaj dela Luisa Kerola „Alisa u zemlji čuda”.
Luisa
Kerola su nadrealisti smatrali svojim pretečom. Beogradski
nadrealisti videli su i u književnosti za decu jednu novu
šansu na koju im je ukazalo delo L. Kerola. „Konfrontirajući
karakter tog dela u odnosu na tradiciju, imaginacija sna i
jedna nova čudesnost bili su elementi koji su se savršeno
uklapali u ideju i strategiju nadrealista”.
Ipak,
ne bi trebalo shvatiti da je pomenuta poema nadrealističko
delo, ona nije ni nastala u vreme punog zamaha
nadrealističkog pokreta kod nas, tako da je sasvim tačna
opaska Slobodana Ž. Markovića da je „to tekst sa logičnim
tokom”; ali u toj poemi ima i niz elemenata neodvojivih od
nadrealizma: haotičnost snovnih doživljaja,
manifestacije podsvesnog, neobuzdana asocijativnost...
M.
Pražić primećuje: „Elementi nadrealističkog programa
nalaze se u Vučovoj umetnosti za decu i u Matićevoj teoriji
te umet-nosti, ali su oni stvaralački prevladani...”
Oton
Župančič je 1915. godine u slovenačku literaturu uveo sliku
gradske sredine, Vučo je prvi srpski pesnik koji je pojavom
poeme „Podvizi družine pet petlića”, 1955. godine, slikom
gradskog pejzaža u poeziju unosi nov prostor detinjstva.
„Nadrealizam je ovom Vučovom poemom potvrdio teze o
detinjstvu kao najčistijem ovaploćenju igre, sna i humora –
elemenata koje poetika pokreta, čiji je Vučo aktivan
pripadnik, smatra suštastvenim komponentama poetske slike.
Vučo se u „gluvo doba” društvene stvarnosti nije obznanio ni
kao bolećivi rođak ni kao namršteni tutor, već kao poštovalac
dečje ličnosti, dečjih osećanja, mišljenja i mašte. U
zaokretu ka novim pesničkim vizijama sveta detinjstva i
manifestacija dečje psihe on je označio nov put i mogućnost
ispoljavanja dečje prirode, zaštitom dece od tiranije,
pridika i dogmi odras-lih. Oslobađajući decu tog balasta, on
im je omogućio da se dokažu u poduhvatima kao drugovi i
nosioci značajnih ljudskih svojstava i akcija. Unoseći
svežinu u ustajali duh u vaspitanju mladih, Vučo nije ni bio
svestan kakve je inovacije uneo u srpsku literaturu. Te
novine su sa radošću dočekali i pozdravili njegovi
saradnici i prijatelji, u prvom redu Dušan Matić i Marko
Ristić”.
Milan
Bogdanović između ostalog kaže: „Od svih nadrealističkih
teorija, oni najviše praktikuju onu o vrednosti sna, koji se
stavlja iznad fantazije, i koji je jedini moćan da pesnika
prenese u „stanje detinjstva”, tako neophodno za integralni
poetski izraz. Otuda njihova ekspresivnost ima uistinu
izvesne iznadstvarne odlike, ukoliko je lišena svake tešnje
veze sa živom realnošću.” Ova Bogdanovićeva konstatacija
može u potpunosti da se odnosi na poemu „San i java hrabrog
Koče”, koja nesumnjivo poseduje dosta nadrealističkih
elemenata.
Pesnik
Aleksandar Vučo poistovećuje decu, aktere njegovih poema
sa nadrealizmom, odnosno, oni, po prirodi stvari jesu
„izvorni” nadrealisti. Vučo kaže:
„Deca
ne razmišljaju da li treba i da li bi trebalo živeti: ona svet
posmatraju očima sanjara, njih neprestano nešto poziva na
akciju; oni žele da pobegnu iz svakidašnjice i da
razmišljaju i o onome što ne postoji. Ta nepomirljivost dece
sa stagnacijom dovodi pisca do nekih neospornih istina. Na
primer, za decu nema granice između mogućeg i nemogućeg,
njihov duh vodi ka slobodi; ona pravilno ocenjuju šta je
banalitet, sentimentalna romansa, didaktička nazovi
poezija, i ne prihvataju ustaljene norme i konvencionalne
pouke. Deca vole da ruše i preskaču ograde i u bukvalnom i u
prenesenom smislu tih reči”.
Dakle,
Aleksandar Vučo je osnivač, jednog novog pravca u dečjoj
poeziji i dečjoj književnosti uopšte, osnivač nadrealizma.
HUMOR
U
poemama Aleksanra Vuča značajno mesto zauzima humor.
Razigranost i dinamičnost postignuta je efektno kratkim
stihovima koji ritmizuju radnju darujući joj muzikalnost i
vedrinu.
Humorističke scene mu pokatkad služe da bi radnja mogla da se
nastavi nekim novim zapletom i da bi izazvale dečju
radoznalost, time se „izbegava” završetak poeme (primer za
to je kada u toku „akcije” Ždera Njore halapljivo jede
lubenicu, tako da zbog njegove halapljivosti propada
pokušaj spasavanja Mire iz internata).
Kao zli
duh, sestra Kalavestra je oličenje strogosti, krutosti i
discipline; svojim pristupom stvara atmosferu kontrasnu
životu van manastira. Manastirski svet je suprotnost svetu
koji ga okružuje; borbeni, druželjubivi petlići kontriraju
sestrama (koje bi trebale biti oličenje mira,
posvećenosti...):
„Svakog dana
posle podne, baš u času kad se skuplja
Ovo malo, hrabro, društvo, u sobama instituta,
Gde zidovi odjekuju ko pećina neka šuplja,
tiho ko da ne sme nogom da pritisne zemlju jače,
Sa očima vodnjikavim ko da celog dana plače,
Zabrađena krutim platnom ko da hoće da se guši,
Sa kornetom koji klima uštirkane svoje uši,
Stara sestra Kalavestra izviruje iz svog kuta,
I odednom, kada migne, ko da zvizne ljuta strela,
Sva su lica
Devojčica,
Ko posuta brašnom – bela.”
Primer za humor imamo
i u delu „Šta je u međuvremenu bilo“ kada Mira pokuša da
pobegne otimajući se sa sestrama:
„I ritnu ih desna
peta Mirina, ali je one ugrizoše, i splasnu Mira kao balon kad se ubode špenadlom ili dodirne cigaretom. I od besa poprskaše uzice kojima su sestre vezivale svoje
crne čarape i podigoše suknje i najuriše decu na spavanje. I samo su se belile jezivo bele vadle sestara, koje nikad đavolsko
sunce i ljudsko oko nije ugledalo”,
ili primer u kome se vidi da najamni rad nije dovoljno plaćen da bi mogao da
podmir čak i biološke zahteve radnikove egzistencije:
„Zato uvek, posle rada, kada zine gladno veče, Čudnovata jedna želja u grudima njega peče:
On bi hteo makar malo (za čas tili) da postane riba kit, I ko tramvaj ili lasta,
Preko brega ili plasta U fabriku da domili, Pa da svoje besne gazde, u košulji bez kaputa,
Jednim mahom sve proguta Da bi najzad bili kvit.”
Insistirajući na boljkama sukoba rada i kapitala kao na
otvo-renom problemu, „Vučo upotrebom ironije, aluzije, i
karikaturalnih slika demaskira društveni sistem u kome se
jedni zlopate radeći i sirotujući, a drugi rade
parazitski. Međutim, njemu je ovo okvirni objekat pažnje,
interesovali su ga, pre svega, dečji odnosi i dečje moralno
određivanje prema nepravdama. Njegovoj kritici podleže i
religija, moćni činilac građanskog društva. Njenu
instituciju, crkvu, Vučo slika u vezi s vragolastom
devojčicom Mirom koja se zadesila među okrutnim sestrama
robujući njihovoj rigoroznoj disciplini sa kojom se autor
obračunava preko poduhvata dečaka u oslobađanju
devojčice manastirskog zatočeništva”.
PEJZAŽ
Pejzaž
u poemi „Podvizi družine PET PETLIĆA” je urban i
prepoznatljiv deci, dok pejzaž u poemi „San i java hrabrog
Koče” je egzotičan, predeli koji su deci dostupni kroz maštu.
Funkcija pejzaža u prvoj poemi je da se radnja smesti u
određeni prostor, da se na taj način pokaže šta je stvorio svet
odraslih – ograničenja, prepreke koje treba osvajati da bi se
ostvarila sloboda što je svrha dečjeg sveta.
U
poemi „San i java hrabrog Koče” funkcija pejzaža je poziv na
maštanje i udovoljavanje dečjoj želji da vide i spoznaju
nešto nesvakidašnje. U vezi udovoljavanja deci,
podrazumeva se ljubav prema deci i želja da se zadobije
njihovo poverenje stvaranjem bliskosti kroz upotrebu drugog
lica jednine, na taj način dete ne može da bude
nezainteresovani posmatrač nego je „uvučen” u priču i
postaje akter.
Stihom „Mislim da sva deca znaju” pesnik zadobija apsolutno
poverenje dece, što je od izuzetne važnosti u književnosti
koja pretenduje da postane „vlasništvo” mališana.
LIKOVI
DECE
Prisutan je različit pristup likovima u ove dve poeme.
U
poemi „Podvizi družine PET PELIĆA” u ekspoziciji je opisan
svaki lik posebno, dat je portret svakog lika, spoljašnji
izgled, karakterne osobine – crte koje će se manifestovati
u različitim situacijama.
U
poemi „San i java hrabrog Koče” glavnog junaka, Koču, u
trenucima kada (u snu ili na javi) na poziv Ali-Balija žuri da
uhvati prvi avion i pritekne mu u pomoći i u toj žurbi koju
nameće pesnik ne stižemo da upoznamo Koču, o njegovim
osobinama saznajemo tokom pesme, sklapamo mozaik njegovih
osobina u jedinstven lik.
Likovi i jedne i druge poeme su spremni i pre svega
motivisani za akciju; karakteriše ih humanost i dobrota
(spasava se Mira i Ali-Bali). Obe „žrtve” se nalaze u
bezizlaznom položaju. Dobrota dečaka (petlića i Koče) i
želja za avanturom, za doživljavanjem nečeg neobičnog,
prelazi u podvig, oni sebe izlažu opasnosti i dominantno je
požrtvovanje koje podvig i podrazumeva.
JEZIK I
STIL
Način
pričanja je dečji; pesnik poput dece prepričava događaje,
npr:
„I već krenu, grabljivica,
Kanxama i oštrim kljunom
Levo krilo da pocepa
Kad je Koča za vrat ščepa.
I tako je snažno nogom
Raspali posred lica,
Da je, jadna, ugledala
Sto pedeset sijalica.”
Na taj dečji način u poemama vrši se i
odmeravanje snage, procene, potpuno je usvojen dečji način
rasuđivanja. Kada „mali” čitalac čita ove poeme, stiče utisak
da sluša svog vršnjaka, a ne nekog odraslog, npr:
„Kit je, srećom, masa glupa,
Pamet mu je teška, tupa,
Gde udari, tamo lupa,
A kad jednom cilj promaši,
Njega može svako dete
Ko magare da uzjaši.”
Jezik
kojim se u svojim delima služe nadrealisti je sličan jeziku
kojim se služe deca, naravno, asocijativno gledano.
Uzimanje reči bez zakonitosti koje vladaju u određenom
društvu; nabrajanja, ređanje bez reda – svojstveno je deci a i
nadrealistima, npr:
„Nikad Koča nije jeo
Tako čudnovata jela,
čini mu se da se cela
Prašuma na njega smeje;
Od rebrica
Mlade kreje,
Do kavurme
Spravljene od tvrdih jaja
Papagaja,
iseckanih bodljičica
Tek rođenih ježičica
I koštica mlade urme,
Do bataka kolibrića,
Fine bele xigerice
Jaguara
I sarmice - košuljice
Odrane sa zmijskog cara –
Sve je moro on da proba,
A na koncu,
Još u loncu,
Sutlijaš od mravljeg droba.”
Primer iz poeme „San i java hrabrog Koče”, a
primer adekvatan ovom imamo i u poemi „Podvizi družine PET
PETLIĆA”:
„Pred njime je žuti salon,
U salonu raste trava
Krava nosi dva šešira,
Jedan šešir crni oblak,
Drugi šešir beli barjak;
Krava nosi dva peškira,
Jedan peškir bledi grobar,
Drugi peškir xokej modar;
Krava nosi dva tanjira,
Iz jednoga vetar svira,
Iz drugoga kao kiša,
U suzama od papira
I od nekog mekog pliša
Strmoglavce pada Mira.”
Ima u poemama i idioma, odnosno
frazeologizama, koji su takođe bliski deci kao ustaljeni
jezički izrazi, npr: „Kao nožem odsečeni od ostalog živog sveta“.
Humor je u „službi” ublažavanja teške situacije. Da to nije
tako, poema „Podvizi družine PET PETLIĆA” imala bi socijalnu
notu i sasvim sigurno prešla u kritiku društvenog poretka – ali
tu je humor ili estetski elementi koji odvlače našu pažnju i
usmeravaju je ka drugim sferama, npr:
„čudnovata jedna želja u grudima njega peče
On bi hteo, makar malo (za čas tili),
Da postane riba kit,
I ko tramvaj ili lasta,
Preko brega ili plasta
U fabriku da domili,
Pa da svoje besne gazde, u košulji bez kaputa,
Jednim mahom sve proguta,
Da bi najzad bili kvit.”
ili:
„Al' uzalud, iz sveg glasa, pomoć traži mali Bulja,
Top da pukne sad ne vredi,
Jer u ćošku tesnog špajza,
Pored korpe paradajza
I na xaku od pasulja,
Sav oznojen, bez kaputa,
Prekrštenih nogu sedi
Ždera Njore.
Jednom rukom ispod miške
Lubenicu grdnu steže,
A drugom pak seče kriške
I plod sladak strasno guta...
----------------------------------------
... Semenke i prazne kore
Oko njega svuda leže... ”
U poemama Aleksandra Vuča prisutna je i
upotreba žargona, npr: lema, jaguar šiša punim gasom, itd.
STILSKA
SREDSTVA
Poređenja
a)
Poređenja iz svakodnevnog životaDok
čitaju poeme, zahvaljujući poređenjima iz svakodnevnog
života, deca imaju utisak neposrednosti što ih svakako
privlači, npr:
„sva su lica
devojčica
ko posuta brašnom – bela”
ili:
„I ko mala, oštra koplja poleteše svi petlići”
ili:
„mršava kao trola”...
b)
Poređenja u kojima predmet koji se poredi i predmet sa kojim
se poredi nemaju naizgled ničeg zajedničkog
Ova
poređenja izazivaju ili smeh ili iznenađenje, npr:
„Kit sad vuče laki čamac
Frkće, brekće kao traktor”
ili:
„Zubi su mu ko testera
Oči ko dva besna kera,
Leđa kao oštro stenje,
A od gladi, eno, stenje,
Kao kad se pod teretom
Uzbrdicom tramvaj penje.”
ili:
„Zamočiš li dublje nogu,
Opkole te ko u horu
Guste bodlje morskog ježa.”
ili:
„Il' će tvoju lepu kosu
Da zamrsi kao kiša
Hladno krilo slepog miša.”
(ova poređenja imaju i elemente nadrealizma u sebi).
c)
Neuobičajena poređenja
npr:
„gde mu
iznad gustog lišća viri glava kao limun”,
ili:
„Munja sevnu, grom zagrunu,
A oblaci brzo jure,
Kao da to besna krda,
Ili brda,
Jedna preko drugih žure.”
Evo
jednog karakterističnog primera nadrealizma u
poređenjima:
„Nečujno
ko crni sapun preko zida manastira
U
dvorište on je sklizno.”
Personifikacija
Oživljavanjem predmeta prirode, pojava oko sebe, pesnik
pojavnost ne doživljava kao nešto odvojeno, a samim tim i deca
kao čitaoci i aktivni učesnici i u „nastanku cele priče“.
Lirski subjekat u jedinstvu sa svim onim što postaje predmet
opažanja gradi jedan svet koji živi po svojim zakonitostima
i može se očekivati da lirski subjekat počne komunicirati
sa tim svetom.
Primeri personifikacija su brojni:
„propinju se morske pene”,
„pesak
drema sprud do spruda”,
ili
sledeća sa očitom nadrealističkom konotacijom:
„Kada
zine gladno veče”, i druge.
Metafore
Najčešće su metafore „subjektivne ocene”, kao u primerima za
sestru Kalavestru: „stara sovuljaga”, ili za časne sestre u
devojačkom institutu, uopšte: „kao okrečene bubašvabe”,
kojima Aleksandar Vučo interpretira svoj stav, i uvek je na
strani dece.
Apostrofa
Apostrofa je imala najemocionalniji efekat u poemi „San i
java hrabrog Koče“ kada je opisan samrtni čas krokodila,
ostvaren je snažni kontrast između krokodilovog
zastrašujućeg izgleda i realne opasnosti koja preti od
njega (zubi su mu ko testera, rešen je da rastrgne Sretu) s
jedne strane, i njegove osećajnosti, tuge, s druge strane:
„Zbogom, moja stara reko,
Glatka, slatka kao mleko
I obale gde sam peko
Ispucalo svoje telo.
Zbogom, krokodilko mila,
Zbogom, deco, društvo celo,
Zbogom, blato moje meko,
Slatko, glatko kao svila.
Zbogom, vodo, mutna, gusta,
Pusta kao rodna pesma,”
U
poemama Aleksandra Vuča prisutna je sloboda asosijacija.
Same reči mogu izazvati asocijacije jezičkog tipa, bilo
zvučnog, bilo značenjskog. U trenucima uzbuđenja pesnik ne
koristi jednu reč nego mnoštvo, one prosto naviru, niču,
preplavljaju... Ponekad se čini da traži pravu, odnosno
ključnu reč, a mnogo češće jedna nije dovoljna da jasno i
potpuno objasni određenu situaciju, npr:
„Zbunjen, spetljan i zapanjen, Poglavica Toza - Moza”
Kao
stilsko sredstvo pesnik koristi i figure ponavljanja. U opisu
čigre, reči su takvog ritma da svojim zvukovnim sklopom
dočaravaju na najbolji mogući način okretanje čigre:
„Kao rep od ljute zmije,
Kao retki cvet od palme,
Kao šara turske čalme,
Kao pčela koja zuji,
Povetarac koji huji,
Brzi potok koji struji,
Vrtela se, menjala se,
Opčarana, ponesena,
Zaluđena, zanesena”.
Pesnik
je upotrebio TAUTOLOGIJU, emocionalnu figuru, jer
gomilanjem reči sličnog značenja prenosi svoje osećanje
(odnosi se na zadnja dva stiha, prethodno navedenog odlomka).
Raduje se što je čigra uspela da zaustavi sve „divljake”, na
čelu sa poglavicom koji su bili spremni čak i da pojedu Koču.
Tautologija u poemi „Podvizi družine PET PETLIĆA” je došla
do izražaja u strahu i uzbuđenju Bulje dok spasavaju Miru iz
instituta. Ova tautologija ima i naznake nadrealizma:
„I svud oko mene sada, svuda gde mi pogled padne,
Iz buxaka, sa plafona,
Iz sredine crne rupe
Gramofona...
Iza klupe...
Svuda oko mene raste...
Gde god zvirnem čini mi se
Vidim kako grozno puze,
Kako gmižu, kako vise,
Kako cure kao suza,
Sakupljene sa svih strana,
Kao da ih tajna sila izvuče iz mračnog stana,
Da ih svud po ovoj kući pred očima mojim prostre:
Namrštene, jetke, gadne,
Iz celoga ovog sveta, sve moguće stare sestre.“
U ovom
odlomku, sve reči koje se odnose na sestre, predstavljaju
sestre kao gmizavce, kao bića tame i zla, a ne kao ljudska,
humana stvorenja.
Paralelizmi
Aleksandar Vučo paralelizme koristi na kraju svakog
poglavlja u poemi „San i java hrabrog Koče“ da bi na jedan
duhovit način napravio rezime sadržaja datog poglavlja.
Koču smo upoznali u snu, bez uvoda, o njemu ne znamo ništa
izuzev da je mali; pre nego što počne njegov san ili java mi ne
znamo kakve osobine on ima.
Svaki lirski paralelizam je strofa od četiri stiha u kojoj
svaki drugi stih govori o jednoj Kočinoj osobini, saopštava
nam jedan podatak, te mi na taj način, retroaktivnim sredstvom,
stvaramo naknadno sliku o njegovom životu, odnosu prema
drugima, postupcima i stoga konačno zaključujemo kako je
odmah, bez ikakve pripreme krenuo u neizvesnost, na jedan
opasan put, na poziv nepoznatog papuanskog dečaka.
Svako
pevanje je jedna nova opasnost u kojoj će se naći Koča, pri
tome se javlja drhtavica koja ga podstiče na akciju.
Izuzetno inteligentan, hrabar i priseban lako nalazi
rešenje i savladava teškoće, spasava one koji su ugroženi i
ti neobični načini izlaska iz raznih situacija su
interesantni deci (Koča zna upregnuti kita kada je to
potrebno da bi se pokrenuo čamac, ali se može i užetom od
lijana na samo njemu i dečjem svetu upregnuti i galebovi).
LITERATURA
1.
Delić, Jovan: „Srpski nadrealizam i roman“, Beograd,
Književna misao, 1980.
2.
Hromadžić, Ahmed: „Dečji pisci o sebi“, Beograd, Mlado
pokoljenje, 1968.
3.
Srpska književnost u književnoj kritici: „Književnost
između dva rata“, Druga knjiga, priredila Svetlana
Velmar-Janković, Beograd, Nolit, 1966.
4.
Ognjanović, Dragutin: „Dečje doba“, (studije i ogledi iz
književnosti za decu) – „Avangardizam i humanizam
Aleksandra Vuča“, Beograd, Prijatelji dece, 1997.
5.
Danojlić, Milovan: „Dečje poeme Aleksandra Vuča“,
predgovor knjige „San i java hrabrog Koče“, Beograd,
Prosveta, 1966.
6.
Vučo, Aleksandar: „San i java hrabrog Koče“ i „Podvizi
družine PET PETLIĆA“, sarajevo, Svjetlost, 1989.
7.
Šijan, Dane: „Savremeni dječji pisci Jugoslavije“,
Zagreb, Stylos, 1975.
SUMMARY
Dejan Bogojević
ALEKSANDAR VUČO – THE FOUNDER OF SURREALISM
IN POETRY FOR CHILDREN
Experience in writing poetry for children helped Aleksandar
Vučo to write poetry for adults and vice versa. His maxim is that
real poetry teaches us in an indirect way without giving us
lectures. The greatest influence on A. Vučo’s work had the book
“Alice in Wonderland” written by Lewis Caroll.
As a
highly educated person who followed westestern-european
literary standards, he was the key figoure in Belgrade
surrealistic literary circle. He was among those writers who
had great influence on literature in general (especially on
literature for children). Serbian poetry for children was
renewed with his works. Thus he is considered to be the founder
of surrealism in poetry for children. His two brilliant long
poems named “Dreams and reality in brave Kocho’s life” and
“Brave deeds of the Five cockrels’ complany” are sparkling,
unpredictable, full of imagination and dreams. The landscapes
are both urban (familiar to children) and distant (available in
the imagination that the author awakes in readers’ heads).
Humour and unusual comparisons make these long poems more
attractive to the joung.
Aleksandar Vučo was not only an important poetic figoure
between the two wars. His poetry is even nowadays something
most beautiful that could have happened in the history of
poetry for children.
nazad
|