|
Sagledavanja
ISSN 2217-2017
UDK 821.124'02.09–133
Višnja Pečenčić
Bezumna ljubav antičkog pastira
Pažljivim pogledom na
ključne motive Vergilijeve II ekloge uviđamo bezvremenost
antičkog majstora. Kroz slike tipične za liriku tog vremena,
koje daju pomalo antikvitetan izgled ovom delu, Vergilije
zapravo prodire u najdublje odaje ljudske duše, tamo tražeći
njene skrivene tajne; tajne koje podjednako bliske nama, kao
i starovekovnim pastirima. Bavimo se prevashodno
kompleksnim pojmom ljubavi; ljubavi koja se rađa u opreci
sila stvaranja i razaranja.
KLJUČNE REČI: Vergilije, ekloga,
pastorala, priroda, ljubav, Eros, bezumlje, glad, sublimacija,
metapoetika, homoerotizam
II Vergilijeva ekloga jeste prikaz
velikih kontrasta unutrašnjeg i spoljašnjeg, produbljena
analiza pojma Erosa smeštenog u pastirski svet Arkadije.
Napisana u niskom stilu, služeći se Teokritovom zaostavštinom
kao uzorom, dotiče se kompleksnih psiholoških tema samo ovlaš, ali
dovoljno da bi pokrenula bujicu interpretacijskih mogućnosti.
Ispoljava moć poezije na neposredan način, kroz samu sebe.
Po mom viđenju, najzanimljivije od
svega, zalazi u pojam ljubavi i prikazuje ga u ekstremnim
situacijama. Stoga najveću pažnju posvećujem ovoj emociji
unutar sledećih stihova, u pokušaju da makar malo rasvetlim
njenu tajanstvenu pojavu.
Pred nama je oživljena beznadna i
zaludna žudnja, intenzivan pogled na biće izgarano željom za
drugim, nedostižnim bićem. Vergilije nam prikazuje
manifestaciju jednog ekstremnog psihičkog stanja u
scenografiji idealne prirode. Razbijajući tradicionalne
okvire književnog pravca idile, dajući Teokritovoj tvorevini
sasvim novu boju, on u savršeno spokojan pejzaž unosi
uskomešane i neotesane emocije. Bezbrižne livade, stada i
pesma frule više ne obezbeđuju istovetno stanje duše. Makro i
mikrokosmos više nisu međusobno determinisani. Kompozicija
ovog majstora je zaista mnogo zanimljivija. Element
usklađenosti u Teokritovim Idilama zamenjen je
uzbudljivim kontrastom.
Pesma puna mirisa i boja. Poput voska
žute šljive, blagi mirisi lovora i mirte, majčine dušice i
drugih trava, zeleni gušteri, crne borovnice, miomirisni
cvetovi kopra, blede ljubičice, usijani svet. Pesma puna zvuka i
dodira. Prozukli zov cvrčaka, mekane resnice, pesma Panove
frule, jabuke prekrivene paperjem, odjek stopa ljubljenika,
meko šiblje i glatka trska... Čulna harmonija ispunjava
atmosferu, mir života u prirodi slikovito je prikazan.
Međutim, svi ovi opisi deluju prosto plastično u kontekstu
Vergilijevog dela. Scenografija, takoreći obmanjuje. Agon
koji se dešava na pozornici nimalo se ne uklapa u taj prizor.
Pesma je nošena dubokim i mračnim emocijama, nedostižnim
željama, opsesijama i patnjama. Suočavamo se sa likom
nesrećnog Koridona, odnosno njegovim osećanjima. Sva ta
osećanja, koja isplivavaju iz redova, daju pesmi potpuno drugu
notu. Upućuju na sve ono što je suprotno od idiličnog pejzaža, od
spokojstva i zadovoljstva. Ubačena u ovakvu sredinu, sva ova
osećanja deluju još intenzivnije. Kontrast služi kao zanimljivo
psihološko sredstvo. Poziva na pitanje postojanja apsolutnog
mira i savršenstva. Koridon, koji je pastir, koji živi jednim
blaženim i bezbrižnim životom, kojoi je svojim duhom povezan sa
prirodom i koji je podaren svim čarima koje ona pruža, koji uživa
u dokolici, opterećen je teškim i ozbiljnim emocijama. Ovo može
da nam otvori još jedno zanimljivo pitanje psihološke prirode;
da li je možda upravo taj pejzaž, ta spokojna sredina, koja je u
svom svom spokojstvu gotovo dokona, sredina koja podstiče na
razvoj tako mračnih i kontrarnih emocija? Da li se one javljaju iz
dokolice, kao i tako mnogo drugih proizvoda uma? Pesma samo
pokreće ovo pitanje, ali teško je u njoj naći odgovor na njega.
Psihološki je zanimljivo istražiti koja je zapravo veza
između spoljašnjeg i unutrašnjeg sveta. Koliko god da je
stereotipno smatrati da boravak u prirodi ili na nekom mirnom
mestu može smiriti i našu dušu, nije li to zapravo samo
iznalaženje mira lakšim putem, odnosno, zaokupljivanje
spoljašnjim mirom u pokušaju poistovećivanja s njim?
Tema ljubavi u idiličnim pesmama
nipošto nije strana, međutim jako je bitno precizirati o kakvoj
se ljubavi ovde radi. Ispravno je uvideti da to što se smatra
ljubavlju u ovoj pesmi, može se tako gledati samo u širem smislu.
Ključni pojam jeste žudnja, a ne ljubav. Kako bi se ova dva pojma
jasnije razgraničila, neophodno je shvatiti i njihov smisao u
antičkoj kulturi.
Eros odnosno ljubav, jedan je od
najfrekventnijih i najkompleksnijih pojmova. Dobar primer
njegove polisemičnosti dat je u Platonovoj Gozbi gde
redom prisutni filozofi (sofisti) i pesnici besede o Erosu.
Svako ima drugačije viđenje, za svakoga ljubav predstavlja nešto
drugo. Kako je onda moguće definisati ovaj pojam? Možda je
najbolje složiti se da je to nemoguće i ograničiti se na
tumačenje Erosa u pojedinim kontekstima. Tako nas II ekloga
upoznaje sa destruktivnim, mračnim Erosom, koji se međutim na
kraju pokazuje vrlo neutemeljenim. Možda je reč
neutemeljen nedovoljno precizna, možda je ipak tačnije reći
popustljiv. Međutim o završetku pesme, biće reči nešto
kasnije.
Svakako je relevantno i današnje
shvatanje ovih pojmova, jer je za nas ovo delo koliko s jedne
strane delo antike, odnosno prošlosti, toliko i delo koje i
danas živi, i to, u duhu novog vremena, na potpuno nov način. Bilo
delo klasik ili ne, pravedno je priznati da mu se tumačenje po
prirodi stvari menja s vremenom. Zanimljivo je u ovom trenutku
pomenuti tumačenje tradicije engleskog pesnika T. S. Eliota.
Zapravo, on prvi uviđa da književna tradicija nije statična
skupina tema i motiva koje se prenose sa starijih na mlađe
generacije, već dinamična tvorevina u kojoj je međusobni
uticaj prošlosti i sadašnjosti obostran. Tradicija je dijalog
prošlih i sadašnjih standarda i shvatanja. Tako je za podrobno
istraživanje nedovoljno posvetiti se samo jednom vremenu, već
osetiti celu istoriju dela.
Pre zalaženja u definisanje pojmova
(koji su uostalom veoma apstraktni, te je možda definisanje
pregruba reč), treba se pozabaviti samim sadržajem teksta. O
čemu je ovde zapravo reč. Koridon je pastir koji je zaljubljen u
ljubljenika svog gospodara. U samom početku javlja se problem
društvene prirode – ne samo što je zaljubljen u mladića koji već
pripada nekome, već je taj neko Koridonov gospodar. Međutim, taj
problem, koji bi mogao da bude i sociološke prirode, nikako
nije ključni. Barem se iz samih stihova ne vidi da Koridon
posebno pati zbog toga. Ključni problem je neuzvraćenost njegove
afekcije. Aleksid je svestan da je predmet nečije žudnje, međutim
on ga zanemaruje i prezire. Ne uvažava Koridonove poklone i
znake pažnje, ne uživa u lepoti Koridonovog zavičaja. U mnogo
čemu se vidi koliko se njih dvojica razlikuju. Ponajviše je
istaknut jaz zbog Aleksidovog neuvažavanja seoskog života.
Koridon je zanesen svojim domom, stopljen je u taj pejzaž. Za njega
je najveće bogatstvo sunčev sjaj, miris sena i jagnjad boje mleka.
Sve su to stvari koje on daruje svom ljubimcu, ali on ih odbija i
prezire ih. Za Aleksida je sve to bezvredno. On pripada gradu i
interesuju ga druge vrednosti.
Vrlo je istaknuta ova sukobljenost
gradske i seoske sredine. Kao i inače u idilama, veliča se
seoska. Koridon navodi kako su bogovi i heroji živeli u lugu.
Sredina u kojoj čovek može da živi bez ograničenja društva, bez
političkih zakona i moralnih pravila jeste ona u kojoj može
biti najslobodniji i najbliži prirodi.
GLAD
Izuzetno je zanimljiva priroda
Koridonove požude koja se u jednom stihu poredi sa glađu.
„Lavica strahotna Proganja vuka; vuk
kozu goni, a procvalu Detelinu nehajna
koza – Koridon, Alekside, Progoni tebe
svakog njegova vuče žudnja.“
Žudnja se poistovećuje sa osnovnom
fiziološkom potrebom – potrebom za hranom. Postoji samo nagon
za samozadovoljenjem potrebe. Koliko god, posmatrano iz te
perspektive, ovo psihičko stanje izgleda isprazno i plitko,
daleko je od toga. Bezumna ljubav se kod Koridona deformiše u
opsednutost, zatim postaje toliko jaka potreba kao što je
potreba za hranom. Takođe je bitno uočiti da je hrana neophodna
za opstanak organizma. Ovakvo poređenje otvara više opravdanih
asocijativnih puteva, čini ovu pesmu izuzetno zanimljivom za
analizu. Verovatno je najočigledniji put tumačenja taj da se
radi o preterivanju, da pesnik preuveličava Koridonova
osećanja kao pesničko sredstvo. Razmislimo li malo više o ovoj
tezi, može nam se učiniti pomalo morbidno – želja za jedenjem
voljene osobe. Međutim, možda treba malo više razmisliti o
smislu Vergilijevog neobičnog poređenja. Iskonske potrebe
svakog živog bića jesu potreba za disanjem i ishranom, to su naše
najosnovnije i najnužnije odlike. Posmatrano sa
racionalističkog stanovišta, to su naprosto nagoni, međutim,
to je takođe naša najbliža veza sa prirodom. Površno je arkadsku
ljubav shvatiti kao nagonsku, ona je prosto prirodna.
Sam postupak jedenja može se
tumačiti i kao određena vrsta sjedinjavanja. Ono što pojedemo
postaje deo nas. Tako Koridon verovatno želi da Aleksid postane
deo njega. Ali ne znači li to ujedno da ono što pojedemo samim tim
što biva pojedeno biva i uništeno. Detelina prestaje da bude
detelina kada je ovca pojede. Dakle, Koridonova osećanja su
destruktivna. On ne oseća naklonost prema Aleksidu, već želi
njegovo uništenje. Priroda ljudske afekcije je u ovakvim
trenucima izuzetno složena. Savršeno je oslikana dvojakost
najjačih ljudskih emocija, uslovno ih možemo nazvati ljubavlju i
mržnjom. Uslovno, jer se zapravo radi o dve sile koje vladaju
nama, po svojoj prirodi sušte suprotnosti. Međutim u praksi ove
dve sile često deluju zajedno. Jedna drugu prožimaju i jedna
drugu rađaju. Kao kod Empedokla, ta dva pokretača dejstvuju
istovremeno izuzev krajnjih trenutaka, odnosno apsolutne
pobede ljubavi ili mržnje. Po opštem shvatanju, ljubav je sila
koja spaja, mržnja koja razdvaja. Iz ove perspektive je
zanimljivo protumačiti čin jedenja; zapravo, hrana koju
jedemo se s jedne strane sjedinjuje s nama – jedenje kao čin
ljubavi, s druge time što je jedemo, mi razaramo samu hranu –
jedenje kao čin mržnje. Obe interpretacije imaju svoje valjane
argumente. Činjenica je da je izbor ovakvog motiva kod
Vergilija semantički izuzetno kompleksan. Polisemija čina
jedenja otvara brojne mogućnosti za tumačnja, prvenstveno iz
psihološke perspektive. On odlično odražava i ideju jedinstva
suprotnosti poznatu još od Heraklita. Zapravo, dva suprotna
procesa, dve suprotne energije stočene su u jednom jedinstvenom
postupku. Ljubav, odnosno težnja za spajanjem ujedno je i mržnja
jer se spajanjem onemogućava samostalno postojanje voljenog
bića. Ovakav stav prema ljubavi kao razarajućoj i zloj sili
kasnije će imati Ovidije, i njega će mnogo podrobnije obraditi.
BEZUMLJE
Bezumlje se, što je neobično,
pripisuje i Koridonu i Aleksidu. Naravno, reč je o dve
različite vrste bezumlja. Aleksida Koridon naziva bezumnim jer
nije u stanju da prihvati njegovu ljubav, pažnju i darove.
Aleksid od njega beži kao da je gonjen. On beži iz gaja, beži u grad,
i upravo i ovaj element, odnosno privrženost gradu, čini ga
bezumnim. Međutim, nema ni sumnje da Koridon svog ljubimca
naziva bezumnim više kao neko ko je povređen zbog odbijanja nego
neko ko zaista izražava čvrst stav.
Koridonovo bezumlje daje mnogo više
otvorenosti za tumačenje. Ono se javlja kao poslednji epitet uz
Koridonov lik. Na kraju jedne ispevane pesme o neostvarenoj
ljubavi i jadima koje ona donosi, pesnik kao da pokušava da
osvesti Koridona iz nekakvog sna, neke umišljotine. Bezuman je
jer pati zbog nekog ko ga neće. Bezuman je jer dokon provodi dane
ne čineći ništa lepo ni korisno. Bezuman je jer misli da će
patnjom i beznadnom žudnjom nešto postići. To je zabluda. To je
ludost. Patiti zbog nekog ko ne uviđa njegove vrednosti, ko ga ne
prihvata. U ovim poslednjim stihovima vidi se snažan uticaj
Epikupove filozofije.
„Eh, kakvo te je, Koridone, obuzelo bezumlje!
Loza još neobrezana
vije se uz olistali brest;
Umesto što zaludu
žudiš, nešto korisno radi!
Što meko šiblje ne
splićeš u glatku trsku?
Prezire
te Aleksid ovaj? Drugog ćeš Aleksida naći“
Ovo predstavlja svojevrsnu pohvalu
radu, veličanje korisnog trošenja vremena nasuprot pukom
dangubljenju i zanošenju u beskrajnim vrtlozima emocija. Lek za
ljubav postoji – to je rad. On onemogućava preterano
udubljivanje u misli i osećanja.
Završetak je, na iznenađenje,
optimističan. Smanjuje se tragičnost neuzvraćene ljubavi.
Pogled na ljubav se menja, ona nam se odjednom čini kao vrlo
prolazna i lepršava emocija, koja brzo doleti i odleti. Sva
burnost i napetost, sva težina Koridonovih osećanja koja
upoznajemo tokom pesme na kraju postaju gotovo besmislena. Ovo
se može protumačiti kao jedna pohvala epikurejskoj
zaostavštini, međutim, možda još zanimljivije, tumačenje se
može dovesti u vezu sa samom poezijom, odnosno njenom svrhom.
MOĆ
POEZIJE
Kao nastavak prethodnog odeljka
smisleno je pozabaviti se i samom poezijom, njenom prirodom i
svrhom. Kroz II eklogu se na specifičan način može shvatiti uloga
pesme upravo zbog njenog sadržaja i neočekivanog obrta na samom
kraju. Ono što je semantički neobično u ovoj pesmi može se zaista
objasniti, sa poetološkog stanovišta, kao svojevrstan čin
poezije. Na početku mi se susrećemo sa zlosretnim i beznadnim
Koridonom. Ne deluje verovatno da takva mračna atmosfera,
mentalno mračna, može da izrodi ikakav svetao završetak. Čini se
najočiglednijim da i poslednji stihovi budu obeleženi istom
notom. Međutim tu nastupa sva lepota ove umetnosti. Pevajući
svoju pesmu, točeći svoje jade u stihove, izražavajući se,
Koridon zapravo leči svoje rane. Njegova pesma ne samo da mu
pruža utehu već i potpuno menja njegov pogled na svet. Ona je u
stanju da iz tuge stvori nadu, da od jada skrene pažnju svojim
rečima. S te strane neobičan završetak ove ekloge u stvari uopšte
nije neobičan, on je samo ubedljiv prikaz moći poezije.
Nesrećni ljubavnik stvara pesmu koju
koristi kao medijum za oslobađanje od te autodestruktivne
ljubavi. Na ovaj način, odnosno stvaralačkim činom rušilačka
sila te ljubavi se zapravo pretače u svoju suprotnost –
konstruktivnu silu. Telos odnosno svrha pesme jeste upravo
razgrađivanje bola koji se pretvara u nešto pozitivno. Ovde se
jasno ističe sublimacijski efekat poezije. Verbalizovanjem
Koridonovog bezumnog stanja ono se ukida.
Kako bi sadržaj pesme bio jasniji
korisno je dati osnovne informacije i o mitološkim likovima
koji se bez mnogo objašnjenja navode u stihovima. Pesnik
spominje brojne nepoznate likove poput Menalke, Testilide,
Amarilide itd. Oni su bukolički likovi koji ne donose nikakve
posebne asocijacije već su samo u službi hronotopa.
Zanimljiviji likovi su oni poput Amfiona, Dafnisa, Pana. Oni su
mitološki karakteri koji su čvrsto vezani za pravac idile.
Amfion se bavio muzikom i Hermo mu je
dao liru. Lira je do tada bila četvorožičani instrument, ali joj
je Amfion dodao još tri žice. Zajedno sa bratom blizancem, Zetom,
zavladao je Tebom. Dozidali su bedeme Tebe. Amfion je svojom
muzikom pokretao kamenje i ono se samo zidalo. Teba je dobila
sedam kapija po broju žica Amfionove lire. Koridon se
poistovećuje sa njegovim sviranjem, smatra svoju pesmu moćnom
poput Amfionove.
Dafnis je bio sin nimfe i Herma. Živeo
je u gaju na Siciliji i bio bukolos (pastir). Svirao je
siringu, duvački instrument od trske koji je Pan napravio.
Siringa je inače bila nimfa u koju se Pan zaljubio, ona je bežala
od njega i stigavši do reke Ladon, koju nije mogla preći, zamoli
Najade da je pretvore u trsku. Glas Siringe se može čuti kada se
vetar poigrava trskom. Pan je nazvao instrument koji je napravio
po svojoj voljenoj.
Dafnis je bio prvi koji je pevao
pastirske pesme, odnosno bukolike. Voleli su da ga slušaju i
bogovi. Za njega se vezuju brojne priče koje su jako često tema
bukolika (Teokritovih i Vergilijevih).
Pan je bog zaštitnik stada i pastira,
rođen je u Arkadiji. Vrlo je specifičnog izgleda – ima rogove,
šiljatu bradu, kukast nos i jareće noge. Odgojile su ga nimfe, a
Dionis ga je uvrstio u svoje pratioce. On voli muziku i svira
siringu, frulu i liru. Živi po šumama i dolinama. Simbolično
predstavlja životnu snagu i seksualnu energiju. Međutim
seksualna sila koju Pan simbilizuje ne podrazumeva
erotopatiju, odnosno podrazumeva posedovanje željenog
objekta, ne žudnju za njim. U kontekstu Vergilijeve pesme govori
se prvenstveno o Panovom sviranju koje donekle predstavlja
medijum između ljudskog i božanskog.
HOMOEROTIZAM
Homoerotizam u helenskom svetu nije
uopšte predstavljao pitanje od kojeg se zazire. Cela ideja o
privlačenju sličnosti bila je veoma proširena i prihvaćena.
Među mnogim filozofima i pesnicima, političarima i
vladarima, vladali su takozvani odnosi ljubavnika i
ljubljenika odnosno erasta i eromena. Naravno,
uglavnom su uvek i ljubavnik i ljubljenik bili muškarci, ljubavnik
stariji, ljubljenik mlađi. U Platonovoj Gozbi Aristofan u
svojoj besedi o Erosu na zanimljiv način objašnjava poreklo ovog
privlačenja. Zapravo, ranije su postojala tri roda,
razlikovale su ih kombinacije polova koje su imali:
muško-muški, žensko-ženski i muško-ženski, zajedničkim imenom
nazivani su androgini. Ova bića su imala telo loptastog
oblika, četvoro ruku i četvoro nogu, dva stida, dva lica.
Androgini su međutim, bili obesni, te su ih bogovi kaznili
podelivši svako biće na dva dela. Od tada svaka polovina večno
traži svoju izgubljenu stranu, i zato kada je nađe sa njom se grli
i čvrsto pripija svoje telo uz njeno u pokušaju ponovnog
sjedinjavanja. Sve žene koje su polovine od žene postaju
heteristrije tj. žene koje vole žene i ne mare za muškarce,
dok muškarci koji su polovine muškarca žude samo muškarcima.
Aristofan govori da su takvi muškarci zapravo najmuževniji po
prirodi. Oni su takođe najhrabriji i najsrčaniji jer ne mare za
brak ni porodicu, već neoženjeni žive među drugim mladićima,
sebi srodim.
Za idilu se homoerotizam čvrsto
vezuje. Ljubav između dva muškarca nije uopšte slučajno uzeta
kao vrednija pažnje od one između muškarca i žene ili između dve
žene. Razlozi u prilog ovome su mnogostruki. Prvi,
najočigledniji razlog jeste upravo povlašćeni položaj
muškaraca u gotovo celom antičkom svetu. Očevidno, muškarci su
fizički superiorniji, pored toga smatrani su i za
intelektualno superiornije, što im je naravno donosilo i
političku reč. Još jedan bitan vid jeste razlikovanje fizičke i
intelektualne ljubavne veze – heteroseksualna veza može da
iznedri fizički plod, dok homoseksualna ne može da se ostvari na
ovaj način, jedini plod koji može začeti homoseksualna veza je
intelektualni. Naravno, prednost se daje intelektualnom.
Tako, ljubav između dva muškarca jeste najuzvišeniji oblik
ljubavi po shvatanjima antičkog sveta, te nikako nije neobično
što je zastupljena i kod Vergilija.
Arkadija, možda savršena kao
ambijent ne donosi savršeno stanje duha kao jemstvo. Ovakav
idiličan hronotop daje pregršt vremena za razmišljanje, idejno
stvaralaštvo, predavanje emocijama, bez ikakvih ograničenja.
Ograničenje, međutim dolazi neminovno. Mera postoji
nezavisno od toga da li je čovek poštuje. Ukoliko je ne poštuje,
obratiće mu se na neprijatniji način. Neograničeno prepuštanje
uživanjima, po prirodi, završiće se bezumljem. Bezumlje jeste
ta nametnuta kočnica prirode za one koji ne poštuju njene
zakone. Ljubav, ukoliko pređe granice umerenosti prestaje da
bude ljubav i postaje obest. To važi i za svaku drugu emociju –
samo do određene granice nešto jeste to što jeste, kada se te
granice bezobzirno pomere, menja se i cela priroda tog nečega.
Tada nastupaju negativni efekti kako bi poništili nepravdu
koju čini obest. Razum nastupa, on prenosi volju physis-a i
nameće je čoveku. Bezumna ljubav se lako pobeđuje samo ukoliko
se racionalno pobedi. Za sve one kojima ovo rešenje deluje
previše plastično i neodgovarajuće, postoji i romantičnija
opcija – izražavanjem sebe kroz lekovite reči poezije i
umirujuće zvuke muzike.
LITERATURA
M. Budimir – M. Flašar, Pregled rimske
književnosti, Naučna knjiga, Beograd, 1986.
A. Savić-Rebac, Predplatonska erotologija,
Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1984.
Dž. Barnet, Rana grčka filozofija,
Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003.
J. Pilipović, Orfejev vek, Mali Nemo,
Pančevo, 2005.
Platon, Dela, Dereta, Beograd, 2006.
SUMMARY
Višnja Pečenčić
FRENZIED LOVE OF THE ANCIENT SHEPARD
Virgil’s II eclogue illustrates the
relations between the inner and the outer, the tension amongst the soul and
the nature surrounding it. Thoroughly examining the simbolism of Eros, we
see how strong and destructive it’s power is even in the idyllic enironment
of Arcadia. The verses point out many complex psyhological problems just
merely, but enough to trigger an effusion of interpretational possibilities.
This study mainly focuses on clarifying the concept of love given in this
work of art, and through that clarification, it strives to explain the
metaphysical conection between love and poetry.
nazad
|